På bättringsvägen…

Jadå, lilleprins frisknade till den här gången också. Visst, han är ännu hes som en kråka och snorig värre. Hostan lär också stanna kvar ett tag, den brukar ju göra det. Och han fick ju feber till slut… Men igår vände det. Från att ha haft en liten hängig pojke med glansiga ögon som inte hade ork till nånting utan bara helst satt eller låg i soffan och vilade till att ha full rulle med bus i omgångar igår… Det är skönt när det vänder!

Vi hade en skön innedag igår, även om nyligen nämnda prins gärna hade gått ut i snön (skullentetrodetva?) och lekt. Så jag fick ta lite energi hemma. Prinsen fick tag på ett par gamla kasettband och frågade om han fick leka med dem. Jadå, klart han fick.

Big mistake.

Vet ni hur mycket band det ÄR i ett C90-band? Jo. Mycket. Tänk då två.

Prinsen var lycklig. Det såg ju ut och uppförde sej precis som Venoms klet. (Vet ni inte vad Venoms klet är för nåt så har ni inte haft en spidermanfantast…) Jodå, först så blev prinsen Venom. Och då blir man ju ond, förstås. Och måste låta kletet erövra världen. Världen i detta fall är då mamma, lägenhet och… hund. (Undrar om en hund blir en varulv om den täcks i Venoms klet?) Prinsen ville prova.

Det som hände då var att den numera elaka mamman förvandlades till… Just det. Venom-morsa. (och lägg till att denna mor hade pms från hell igår… moahahaha) Prinsen blev förvånad. Över att morsan blev sur. Men allvarligt, om han dränker mej i Venoms klet – vad väntar han sej då? Tydligen inte Venom herself. (För icke-Venom-insatta så kan jag berätta att Venom är ond och det är kletet som skapar ny ondska)

Hunden såg med lite fantasi ut som en Puli. Han är tålmodig, men gillar inte rastalooken. Blicken var tydlig, jag såg budskapet: ”Jösses. Jag fattar skämtet men ta BORT det nu.” Vi kom överens om att Venoms klet gjorde sej bäst om det stannade i prinsens rum. Och att det skulle ner i en låda när han inte lekte med det. Jodå, han höll med om det.

Resten av dagen gick snabbt… Vi gick ner till affär och kiosk för lite lördagshandling och lördagsgodis, sånt måste man ju ha fast man är sjuk. Särskilt när man är sjuk? Prinsen fick skriva inköpslistan. Det står inte så mycket på den men det var allt som behövdes handlas/kompletteras inför söndagsmiddagen idag. Jag blir bara så… öm i hjärtat när jag ser en handlingslista nerplitad med sjuårings bokstäver, blandade stora och små. Fonetisk stavning. Felvänt J. Han lär sej… Han är snart stor. Lilla fina prinsen min! Det viktigaste i hans värld var förstås godis och läsk. Resten var onödigt… *S*

Och sen… spelade vi spel, lagade mat, byggde lego och fick sessan på besök så vi såg en film. Guldkompassen i fredags, Narnia – Häxan och Lejonet igår. Jag är glad att ingen av dem ville se Melodifestivalen. Verkligen.

Vi hade en skön, skön lördag. Jag och fina ungarna mina.

5 svar to “På bättringsvägen…”

  1. dysnomias Says:

    Fast du missade Dolph! Det enda sevärda på hela eländet.. Klippet ligger inne i min blogg; helt klart värt att se! :-)

    Låter som om ni hade en helt underbar lördag! Saknar mina två nu så jag nästan går sönder och inte blev det bättre av att läsa om ert mys. 26 timmar kvar till den första anländer, 28,5 till storebror ansluter och familjen blir komplett.

  2. Granntanten Says:

    Jag är avundssjuk! Utan min Plupp i 9DAGAR. Längtar efter henne! Massor! Hon kommer ikväll. Mitt hjärtas fröjd och glädje! Skönt att lille prins Bus blivit bättre.

  3. Gott att höra att han är på bättringsvägen. Sch-ljudet i fraiche: Kom han på det själv eller är det hans standard? Bara lite nyfiken, för de flesta barn har sin egen favorit.

  4. dysnomias Says:

    På tal om barn och fonetisk stavning; Storsonen hade läxa och skulle skriva om sitt favoritgodis. Inte helt enkelt att stava till gelé(hallon)… *S* Han skrev om det fyra gånger på olika vis, men det såg ändå inte ”rätt” ut. Till slut tog vi hjälp av en burk vinbärsgelé för att han skulle se ordet.
    Synd att han suddade mellan gångerna så jag inte kan spara.. Det var verkligen kreativa stavningar! :-D

  5. Dys: Ja, helgen har varit ljuvlig trots sjuka (tack vare? *hehe*) Det är verkligen sådär, man räknar ner timmarna. Jag får igen min på fredag…

    Granntanten: Skönt att hon är hemma nu, va? Hade hon haft kul? Inga frakturer?

    Affe: Han skriver helt efter hur det låter, jag kommenterar inte stavningen alls. Än. Just sch-ljudet tycker han är knepigt men HUR han kommit fram till just sh där, kan jag inte svara på. Han vet hur sh låter i text så han läser det rätt. Men han läser även sch och sk och k och tj och ch korrekt för det mesta. Fast han hade svårt för ”maskindiskmedel” och när jag försökte förklara sammansatta ord så bara dog han lite. *S*

    Dys igen: Åh, det hade varit nåt att ha på papper, alla fantastiska stavningar och överstrykningar! :) Här tror jag sonen skulle valt nåt annat mer lättstavat godis om han mött en för stor utmaning i stavningen. *S* Han är otålig, lille prins.

    ”Favoritgodis: schokl…tjokl.. shokl… äsch, lakris!”

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

