Ketchup-effekt?

Det viktiga som skulle hända, hände. Ytterligare ett steg framåt, får vi hoppas. Det handlar om den stora prinsen och min önskan om att hitta en fungerande form av umgänge.

För övrigt har det varit en händelserik dag. Ena grannen kom in på socialfika för att ventilera lite, ibland behöver man ha nån som lyssnar, ibland behöver man lyssna. Idag lyssnade jag. Och pärlan… Han är en så ljuvlig varelse. När han behövs, när han kan ge lite av sin trygghet till någon, då finns han där. Redan innan behovet uppstått. Han ger av hela sin varelse, den hunden. Ett stort huvud i knät att klappa just då det behövs, en stor kropp som lutar mot benet och en blick från hans sammetsögon förmedlar en sorts lugn. Han är en kärleksklump, helt säkert.

Man kan tro att han bara är kelig och sugen på en stunds gos, och det är han -också- för det allra mesta. Men ibland ligger han och sover i närheten och rätt vad det är så vaknar han och smyger fram, utan att man märkt honom. I precis rätt ögonblick. Det har varit för många såna sammanträffanden för att det helt och hållet ska vara en slump. Finns det någon som kan känna en förändring i sinnesstämning, är det han. För övrigt är fluffet det rakt motsatta, när pärlan kommer och ger, slinker fluffet undan. Han vill inte vara i närheten då.

Strax efter fick båda hundarna gå ut och springa lite, sessan hade köpt ett par hundfrisbees. Finns det något pärlan kan tänka sej att springa efter (förutom harar) så är det en frisbee i neon. Han är fullkomligt galen i dem. Men oj, så kul det är. Givetvis fick han springa sej trött (det gick ganska fort) innan vi gick hemåt igen.

När vi varit hemma en liten stund så dyker -prinsen- upp i trädgården… Prinsen som lämnades imorse för pappavecka, prinsen som skulle gå till fritids efter skolan, prinsen som jag skulle hämta nästa måndag. Vilken tur att vi var hemma! Liten prins var osäker och lite skraj, och flyger in i min famn och säger ”Men pappa hämtade inte när jag slutade?” och jag kramar hårt, hårt… Lille prins, hade du glömt vad jag berättade på vägen till skolan? Tre gånger? Jo, det hade prinsen förstås glömt bort. Hårt kramas han. I samma ögonblick ringer fritidspersonalen och är orolig, och visst var han hemma. Men han fick stanna hemma, så lämnade jag honom till sin pappa när han kom från jobbet. Vi stal en stund…

Förutom det, så fick jag höra att min kära gamla mor hade ramlat i förmiddags och slagit sej halvt fördärvad. Hon hade ramlat inne i lägenheten och möblerat om både hallen och ansiktet något kopiöst. Hon ser numera ut som en Klingon, då hon är blå och svullen från tinningen ner över örat och kinden på ena sidan av ansiktet. Tänk en grapefrukt ungefär, så stor är bulan och svullnaden, i vackert blålila… Det är ju inte halloween än?

Jag cyklade dit efter mitt möte och stannade till det var läggdags, med löfte om att komma tillbaka närhelst hon ringde, och dessutom imorgon bitti för att hjälpa henne upp ur sängen och sånt som hon nog kommer ha svårt att göra själv då hon stukat till ena benet och axel/arm också, hade hon ont ikväll är det nog inget mot vad hon kommer ha imorgon… Jag ska ringa om ett larm åt henne också, så hon kan larma om det händer igen och slippa vänta på hjälp i flera timmar som idag.

För övrigt är allt bra. Eller just ja. Det strular lite (?) med högskolan också…

Live is life?

2 svar to “Ketchup-effekt?”

  1. Hej!
    Ett larm ar nog en bra ide. Har hon brutit natt, ansiktsfrakturer, hjarnblodning?

    Vad strular hogskolan om? Boras hogskola ville inte anta mig till steg tva i vub:en pga att jag inte hade svnsk ssk leg???? *josses*

    Allt ar bra har, sol, 25grader i skuggan och bla himmelb:)

    distanskramar

  2. U: Hjärtat! Skönt att du har det bra! Mor hade inga frakturer, inga allvarligare blödningar utan är ”bara” blåslagen. Larm kommer redan imorgon, det gick snabbt! Högskolan, tja… Jag mailar dej lite senare?

Kommentera

