Mera hund…

Det har inte undgått någon att pärlan är av rasen Rottweiler, antar jag. En kontroversiell ras på många sätt, samtidigt så underbar. Jag har skrivit om det förut, om det kontroversiella i att äga en rottweiler. Jag tycker jag vet vad jag pratar om.

Vi möter varje dag människor som antingen går över på andra sidan gatan, eller som tvärtom blir ”impade” av att pärlan är rottweiler.. Det är oftast grabbar av ickesvensk härkomst som säger saker som ”fan va cool, bits han?” eller ”snygg hund, stark va?” och liknande… Jag brukar svara ”Ja, han bits, han är stark, kom och hälsa?” när jag är på det humöret. Annars inte. Några gånger skojbråkas de och ”råkar” putta varandra mot pärlan när vi möts… Fluffet får uppmärksamhet för att han är söt och för att han går lös och för att han är fluffig, gullig… Ändå är det han som har mest temperament av de två. Om folk visste att det bor en tiger inuti det där söta mjuka fluffet?

Vart vill jag komma? Jo. Det är så innerligt synd, att rasen fått så dåligt rykte för att ”fel” människor köper den. För att de inte fostras så som de ska, så att de blir sådana som de kan vara. Som min Pärla, som dysnomias Stora Svarting. Trygga, sunda stabila brukshundar och familjemedlemmar.

Jag tycker verkligen att det borde införas en licens på hundägande. Hur det nu ska utformas? Rasvis? Rasgruppsvis? Man borde fanimej få ”köra upp”  för att ha hund, kanske ha något system med A, B och C-klassade hundraser? Utifrån användning/storlek/rasgrupp?

Individens frihet, då? Tja. Egentligen är jag mot överförmynderi och toppstyrning. Men det finns så många puckade hundägare därute att det troligen behövs…

“He is your friend, your partner, your defender, your dog. You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion.”

goagubbar2

4 svar to “Mera hund…”

  1. C-licens ger behörighet till Basset, B-licens ger behörighet till att föra Rottvailer och A-licens ger rätt att föra små bjäbbterriersorter.

  2. Affe: Du vill ha licens utifrån utfallsfrekvens, inte utifrån vilken skada de eventuellt ställer till, alltså? *S*

    Noterat. Jag håller med, det borde nästintill vara straffbart att äga en bjäbbterrier? *hehe*

  3. Baha, måste ju bara påstå att du kunnat klippa ur hundarna lite bättre? 😉
    *retas* (Eftersom jag inte kan hantera någon form av fotoedit-tjofräs så var jag ju tvungen att säga något? *S*)

    Ja, tanterna i området som ser kärvänligt på fluffet och tittar misstänksamt på pärlan skulle aldrig tro på att det finns bra mycket mera krut i fluffet än pärlan. Hmm…

  4. Jupp småbjäbbarna bits och sprider dålig stämning och triggar därmed de som potentiellt kan bli farliga. Morgontofflor skall man ha på fötterna inte i koppel.

Kommentera

