Fredagen fortsätter…

Hade möte med basgruppen på Skype angående vår nya uppgift, att söka och presentera en vetenskaplig artikel. Redovisning på onsdag. Området vi jobbar med nu heter ”lärande och förändring i organisationer” och jag är intresserad av just det ämnet. Förändringsprocesser hos människor, oavsett om det är livsstilsförändringar, arbetslivsförändringar eller åldersrelaterade förändringar ÄR väldigt intressant. Varför gör vi som vi gör, egentligen?

Jag har ännu inte fått resultatet på första tentan, men beskedet ”bedömning pågår” har jag fått, gott nog så. Gårdagens föreläsning med bibliotekarien angående informationssökning i databaser var… sövande. Men det är något vi måste lära oss, vi har stor nytta av det de följande tre åren. Så det fastnar nog. Så småningom.

Övrigt, då?

Jodå. Var nere hos veterinären och konsulterade häromdagen… Berättade symptom och frågade vad som kunde göras för Pärlan. De symptom han har tyder på något som heter pankreatit, bukspottkörtelproblem alltså. Men det går att säkerställa via blodprov om så är fallet. Så blodprov är bokat till måndag. 1000-1200 kostar det, och om de behöver röntga buken får jag lägga på 450kr. Men stora djursjukhuset ville ha 2600-4000 för ungefär samma undersökning, iofs lite mer omfattande än bara blodprovet men… Pärlan är oförsäkrad och snart 8 år gammal. Så vi börjar hos lokala veterinären.

OM det är pankreas som bråkar så behöver han medicin och dietfoder. Medicinen kostar ca 500 för 100 tabletter, och hans storlek kräver 4 tabletter om dagen. (2 per mål). Dietfodret kostar runt 600kr/säck. Fint… Vi får hoppas att det är något annat som bara kräver en penicillinkur, eller nåt… Tyvärr finns det ett pris på vår vänskap, det priset heter realism… (Men att bara tänka tanken på att jag härmed sätter ett pris på hans liv får mitt hjärta att krympa)

Jag har funderat på att söka fondmedel. Veterinärvårdsfond. Eller starta en egen fond, starta en blogg på metro eller nåt, funkar det för blonda bimbos och mode så borde det funka för en hund(ägare)? Jag menar, om Pärlan började blogga i krönikeform, eller frågespaltsform eller nåt, visst skulle man kunna sprida den stort? (Säg ja…)

För övrigt är det fortfarande höst… det kom snöblandat regn här imorse, det la sej en liten hinna av snöslask på gräsmattorna som nu har regnat bort… Det gör ont i kroppen av väderomslagen. Jag gillar inte hösten, har jag nämnt det? Höst är moll för mej, hur vackra färger det än är på träden.

Låter Runrig sjunga lite för oss… För Pärlan. Min Pärla. På måndag gäller det, provsvaren lär dröja nån vecka eller så.

6 svar to “Fredagen fortsätter…”

  1. Jag säger Ja. Usch… förstår din situation och den är verkligen inte avundsvärd. Håller tummar och tår för att det är lättare botat än så.
    Kram.

  2. Hellraiser Says:

    Pankreatit kan, iaf hos människor, leda till en diabetesform, som har mycket gemensamt med typ 1. Det enda som saknas, är det autoimmuna.

  3. Mia: Ja, jag hoppas också att det är lättare att bota än det verkar… Han kanske klarar sej på bara dietfoder om jag har tur.

    Pinhead: Det visste jag inte. Vad gäller det endokrina så fungerar vi ganska lika, hund och människa. Däremot bryter vi ner födan på olika sätt, även om organen har samma funktion. (Hundar producerar mer saltsyra, tex, för att klara att bryta ner skämd mat och stora mängder protein och ben)

    Funkar inte saltsyrabalansen kan det också ge diarréer, med andra ord.

  4. Hellraiser Says:

    Jo, insulinet produceras ju i bukspottskörteln, och en svår infektion kan slå ihjäl de celler som har hand om det (och även andra funktioner). Effekten blir ju samma som typ 1 diabetes, med skillnaden att där är det immunförsvaret som fixar ihjälslåendet.

  5. Förändring i organisationer är jätteintressnt, vill du diskutera vet du var du kan hitta mig ;). Själv hade jag gärna gått en kurs i ledarskap i förändring men den får väl stå kvar på önskelistan något år till.

    Hoppas att det är något enkelt som stör Pärlan, husdjur som inte mår bra är inte roligt de är bekymmersamt och sorgligt helt enkelt.

    Kram Åse

  6. Åse: Vi ska intervjua en person i en valfri organisation, jag ska kolla om det är så att det finns kriterier för -vem- man får välja. 🙂

    Vad gäller pärlan, när ett husdjur inte mår bra blir det framför allt dyrt, i proportion till djurets storlek… Men visst är det sorgligt också. Vi får se på måndag vad de säger.

Kommentera

