En olycka kommer sällan ensam?

Eller ”Precis som det regnar så kommer det en skur”. Som om jag inte hade nog med utgifter ändå nu med Pärlans veterinärbesök?

Ena katten uppförde sej underligt igår och Sessan oroade sej. Tog upp katten och frågade ”tror du hon har ont nånstans?” Ja, eftersom jag sett att hon inte lyft på svansen sådär när jag pratat med henne de senaste dagarna så trodde jag nog att hon hade ont. Och visst, jag kände på henne där hon satt i sessans famn. Och kom till svansen som jag undersökte sist. En plommonstor avlång svullnad kändes under fingrarna och när jag lyfte svansen så skrek katten av smärta. Hon klöste inte, blev bara lite spänd.

(De är så godmodiga, våra katter. De fräser inte, rivs inte eller spjärnar emot hantering.)

Så jag delade lite på pälsen där svullnaden var och såg ett sår, och precis när jag klämde lite så började det sippra ut gulgrått var och det luktade… inte hallontårta. Vi klippte och tvättade och försökte klämma ut lite var, det fanns endel kan jag säga. Katten pep och gnällde och morrade och spände sej, men försökte inte fly. Duktiga hon, det måste gjort skitont i svansen. Stackaren!

Ett ingångshål såg vi och troligen är det en nykomling i området som bitit henne. Det har knatat omkring en stor fet svartvit katt här och försökt jaga bort våra småflickor, han har till och med kommit in på balkongen och försökt kräva den som sin. Det höll inte hundarna med om, så nu tror jag han håller sej utanför trädgården, vi har åtminstone inte sett honom här på ett par dagar. Men han har fått lillkatten att träa några gånger och vi har hört kattslagsmål som fluffet fått springa ut och avstyra, så det är troligtvis därifrån såret kommit.

Nå, imorse var det bara att ringa veterinären och fråga om akuttid för henne, och vi fick komma samtidigt som pärlan skulle ta om sina prover. Katten fick lugnande och blev rakad och fick såret spolat, det var en varficka på ca 3 cm som punkterades och sattes dränageslang i. Penicillinspruta och smärtlindring och krage på, och jag fick betala och se glad ut. Eller, jag slapp se glad ut.

Pärlan tog om sina prover och vi kom överens om att utöka provbilden med ett par till prover,  inte bara bukspottkörtel utan även lever, njurar, socker, sköldkörtel osv. Det blev lite dyrare men det kan det vara värt, då kan vi bekräfta eller utesluta en mängd olika orsaker till hans dåliga mage. Provsvaren kommer indroppande under veckan med sista svar på torsdag så jag väntar tills dess med att ringa om dem.

Och jag blev nästan 3000 kr fattigare. Det var resan till Stockholm och Globen och Dinosaurieshowen, det. Som jag inte hade råd med från början, ens.

Men förhoppningsvis får jag veta vad som felar hunden, iaf. Och katten blir frisk och är numera innekatt, de får inte gå ut mer nu. Lika bra att vänja sej vid att vara innekatt innan de flyttar med sessan.

DSC00175

Kommentera

