Sköna söndag!

Fast jag blev väckt på ett inte särskilt skönt sätt… En av grannungarna ovanför satt och studsade med en bandyboll eller annan hård boll i golvet… Jag lät det vara en stund men efter en halvtimme kändes det som rena kinesiska vattentortyren och jag iddes inte gå upp och tala om det så jag gjorde på typiskt svenskt sätt… Jag dunkade i väggen. Hårt. Upprepat. Studsandet upphörde inte… Så jag dunkade igen. Efter några gånger så föll poletten ner och studsandet flyttades till ett annat rum…. *suck*

Det GÅR inte att prata med dem, jag har försökt. De fattar helt enkelt inte att andra blir störda av dem… Men de få gånger som prinsen stört dem, har väggdunkandet kommit omgående. Konstigt det där.

Solen skiner som en tokig idag, det är en riktigt vacker vinterdag. Jag har inte en aning om hur kallt det är ute, dock. Inte så kallt att näshåren fryser iaf, så det är varmare än minus tio. (Tror det var jag och Dysnomias som kom på att minus tio är en magisk gräns för näshårsfrysande när man andas in genom näsan?)

Alltså, det är vackert med vinter. När man tittar på den. Med en brasa och en bok och en fåtölj inom bekvämt räckhåll. (Jo, det kan vara kul också, att åka pulka och komma in och dricka varm choklad med vispgrädde på…) Även utan Amaretto i chokladen. *S*

Dagens plan är att försöka få till nån form av städning. Och göra den där jäkla pepparkaksdegen jag inte fått fingrarna ur att göra ännu. Fast prinsen kommer inte förrän imorgon, så vi hinner göra pepparkakshus. Kanske kokar jag lite kola också, det är ganska billiga mammapoäng på den. Dvs att göra sånt julstök som ungarna minns när de är stora, och strunta i allt annat som ”måste” till?

Kanske om jag ids, gör jag rocky road fudge också. Den är så god att den är värd det, även om den är ganska dyr att göra. Och man måste inte ha tag på minimarshmallows, de är ganska svåra att hitta härikring. Jag klipper bitar av ”sockerbitar” eller annan vit marshmallow, ”sockerbitarna” smälter inte så fort/lätt. Man kan säkert göra den med skumtomtar också, då får man lite mer julsmak kanske?

Billiga mammapoäng.

Men lussebullar har jag inte bakat i år. Saffranet kostar 35kr/0,5 g. Det är inte KLOKT. Det är sjuttiotusen per kilo. Sen igen, jag skulle inte vilja vara saffransplockare. Jäkla pillgöra.

Nu: Livet.

(Tänk om detta kunde vara en del av livet?)

FINNS det vackrare hästar än frieser? Tror inte det.

Kommentera

