Vad var det jag sa?

Att titta på tv förkortar ditt liv. Och gör dej sjuk. Att sitta passiv i soffan i timme efter timme är direkt ohälsosamt.

Det händer att jag ibland ”kritiseras” för att jag inte tycker om att se på tv. Att jag inte håller mej uppdaterad om jag inte ser på tv. Tv-tittande ger mej inte särskilt mycket, jag blir rastlös och får svårt att koncentrera mej, även om jag nån gång ibland kan tycka det är intressant med en dokumentär eller ett faktaprogram, eller underhållande med en film. Är jag ensam hemma kan tv’n vara avstängd ända till prinsen kommer hem igen.

Jag har många gånger hört att folk inte har ”tid” att motionera, promenera, ha en hobby etc, och folk undrar hur jag ”har tid” att gå så mycket som jag gör med hunden/hundarna när fluffet också bodde här… För mej har det varit ett enkelt val, jag har valt bort tv-tittande för att istället lägga den tiden på mina promenader. Jag kan ibland ifrågasätta varför man kan följa en tv-serie flera gånger i veckan, att prioritera tv-tittande och i nästa andetag säga att de behöver motionera men inte har tid att träna.

Enligt australiensiska forskare så är det alltså direkt farligt att sitta passiv… Vi är skapta för att röra på oss. Enkelt, va?

Told you so.

4 svar to “Vad var det jag sa?”

  1. Tv:n är väl inte den mest använda prylen här heller, åtminstone inte av den vuxna delen… hehe

    /M

  2. dysnomias Says:

    Word!
    (Även om jag råkade vara fast i ett program när du senast sökte mig.. Ha ha!)

  3. Jag har haft svårt ialla år att titta på tv. Nu har jag äntligen ”lärt” mig att titta lite. Saken är den att min sjukdom gör att jag måste vila kroppen väldigt mycket. Gör jag inte det så blir jag bara sämre. Så nu vilar jag framför tv:n. Jag har oxå alltid varit i farten, gått med hunden, tränat eller städat å fejat. Men numera kan jag inte göra nåt av det, å vad gör man när man knappt inte kan göra nåt? Inte lätt eller hur? Tur att datorn är uppfunnen säger jag. Utan den vore mitt liv dödstrist!

  4. Renée: Jag sitter iofs mycket vid datorn, det gör jag. Men försöker röra mej så mycket jag kan och orkar, nu på vintern blir det inte lika mycket som när det inte är kallt och mörkt, just pga min fibromyalgi. Det är trist, förstås. Och jag vet att det finns dagar då jag inte kan gå knappt alls. Men generellt, för genomsnittsmänniskan utan krämpor så sitts det för mycket stilla.

    Man gör det man kan av det man har när man förlorat det man alltid tagit för givet ska finnas, först då uppskattar man vad man haft. Sköt om dej!

Kommentera

