Jordbävningar…

Det har varit ett par stycken nu de senaste dagarna. Igår bävade jorden i Japan och inatt bävade den i Chile. Tsunamis väntas efter båda de bävningarna.

Jag tror jorden bävade lite i Stockholm i onsdags-torsdags också, faktiskt. Jag är nästan helt säker på det. Snurrade gjorde det iaf. (Man KAN beskriva det som ett blodtrycksfall också men det låter inte lika coolt…)

För övrigt har jag sovit uselt. Drömt massa konstiga drömmar. Inte velat eller vågat somna om på en lång stund… Jag har läst i mina böcker om just sömn och drömsömn etc, och de perioderna av livligast drömmar man har är antingen i insomningsfasen eller precis innan uppvakningsfasen, det är sällan man drömmer mardrömmar i djupsömnen.

Men det känns som att jag aldrig kommer ner i djupsömn pga att jag konstant vaknar.

Och när jag är vaken kan jag inte somna om direkt. Jag skickade några mess till någon jag vet är vaken om nätterna pga jobb, för att tänka på annat. Jag vet att det är en fråga om mindset, att jag aktivt kan fokusera mina tankar bort från känslan jag har när jag vaknar. Jag vet att kognition påverkar emotion, men jag vet också att emotion påverkar kognition… Så det är en fråga om vad jag väljer ska styra, eller hur?

Mindset.

Men ibland är det förbannat svårt att tvinga förnuftet och tanken att styra över känslan, det är enklare att låta känslan styra tanken och skita i förnuftet.

Eller hur?

Kommentera

