Det vackraste…

Något av det finaste som finns… är att ligga bredvid ett litet barn som är på väg in i sömnen.

Att se när han lägger sej tillrätta, nära, hopkrupen… Se hur ögonen går från att ha kontakt och säga ”jag älskar dej, mamma… Det är så skönt att somna nära dej” till att glida iväg, bort… Mot drömmarnas land.

De förut så klarblå ögonen, nu med en mörkare gråblå nyans, skiftar fokus från närhet till… att se något långt bort… Och ögonlocken blir tyngre. Blinkar ett par gånger. Öppnas, tittar, söker kontakt. Ett leende, svagt i mungipan, och de förlorar fokus igen… Sömnen är på väg, ögonlocken blir tunga, ögonfransarna i rödguld sjunker ner på kinden. Öppnas en gång till, men orkar inte halvvägs… Shh.. nu sover prinsen.

Att se sin minsta lilla prins somna tryggt nära… Det lockiga huvudet på kudden, en liten nalle i vardera handen. Jag stryker sakta över lockarna med fingrarna, ett leende dyker upp i mungipan igen. Lille prins, du är det vackraste jag vet.

När jag ligger där nära, nära… så tänker jag på de andra barnen jag nattat på samma vis. Hur man inte kan känna en större kärlek än för dem, som man burit under sitt hjärta i nio månader. Känt hjärtslag och sparkar inuti den egna kroppen, för att sen träffa den nya lilla människan som man får ansvaret att forma till en egen självständig tänkande individ… Jag tänker också på den första ögonkontakten med den nya lilla människan, bara sekunder eller minuter gammal. Hur den blicken är som en glimt rakt in i evigheten, den där första utforskande blicken av sin nyfödda lilla unge.

Den lilla prinsen är min sista. Den lilla blonda lockiga tuffa starka roliga kloka hetsiga kärleksfulla pojken är på väg att bli stor. Snart somnar han utan att vilja ha mej nära, utan att ha sina älskade ”two-two’s” i händerna och utan saga på kvällen. Snart är han i målbrottet och puberteten och blir en obegriplig yngling som käkar mej ur huset och kramar är något man får i smyg. *S*

Men än är det inte dags. Än får jag kramar och gos och än vill han ha saga och helst somna nära…

Lille prins. Det vackraste.

Kommentera

