Helg!

Japp, nu har vi tagit helg.

Jag lovade igår i ett svagt ögonblick att baka bullar till min lilla prins. Nu blev det inte så utan vi sköt upp det till helgen istället så jag antar att det blir bullbakning imorgon… Funderar på om jag har tillräcklig frysplats nu när jag har färskfoder i frysen.

För övrigt verkar Pärlan ha mer energi av färskfodret, och det ser ut som att han fyller ut bakom revbenen litegrann. Men han har fortfarande samma dåliga mage… Men som sagt, lite piggare och gladare och busigare är han.

Gamla tant Maja har vi fått låna också, då hennes familj åkt till norrland på påsksemester. Hon är 13,5 år och en smula senil, men väldigt snäll. Märks inte mycket. Tultar med på promenaderna och bara finns.

Prinsen har fått soffkamrat till bolibompa, vilket han gillar. Pärlan är inte van att ligga i soffan även om han nu får gå upp i den gamla trasiga soffan, jag tänker att de finns kvar ungefär lika länge, soffan och pärlan. Men han vill inte, högst fem minuter innan han går ner.

Dagen har varit skaplig, fast jag har varit trött, trött, trött. (Men jag sköter mitt levaxin, törs inget annat) Jag har fixat lite i trädgården, gräsmattan är numera krattad, endel mossa är bortriven och sista slatten jord i en övervintrad säck blev uthälld i en rabatt.

Jag vill ha gödning och jord och gräsfrön. Jag ska ta upp frågan med bostadsbolaget igen, vi diskuterade gräsmattan i höstas. Den är helt enkelt hemsk, mer än hälften är ren jord och troligen beror det på det stora körsbärsträdet i tomtgränsen. Det ger en ljuvlig skugga på sommaren, men drar samtidigt all näring ur jorden, dessutom hindrar den solen så gräset för en tynande tillvaro. Dilemma.

Ska jag gräva ur och barktäcka och bara ha rabatter à la engelsk trädgård? Då måste jag ha fiberduk och grejor och nä.. det blir för kostsamt. Jag får prata med bostadsbolagets utegrupp först. Fast visst vore det fräckt med barktäckta rabatter och singel mellan rabattavgränsarna… Såg förresten en ”mushroom-log” i London i somras, en sån kanske skulle trivas i skuggiga hörnet, där för övrigt oregano och citronmeliss växer som ogräs.

Förslag, någon? Kan fota och fundera i bilder nån dag.

Staketet måste piffas till och grinden hängas om dessutom. Stolparna behöver sågas av så de är jämna. Kanske betonggjuta grindstolparna?

Idéer finns det många. Helst skulle jag vilja ha ett trädäck där jag har plattor idag dessutom. Och ett litet redskapsskjul så jag slipper ha gräsklippare och krattor etc under balkongen.

Med trädgårdsfunderingarna har våren officiellt börjat? Jag såg en fjäril häromdagen, det var en nässelfjäril. Idag surrade en slö fluga ute och det var 13 grader i skuggan. Min persilja har börjat räta på sej och jorden där rabarbern bor har börjat se lite bucklig ut, kanske sticker det upp ett litet rosa rabarberhuvud i påsk?

Liljorna är uppe några centimeter och min bondpion har röda skott på nån tum. Buskarna har svullna knoppar.

Det är vår.

(Och jag hör min prins skratta i sömnen, det är något av de ljuvligaste ljud jag vet…)

Vi har tagit helg, vi ska fira påsk och vi har fyra lediga dagar tillsammans. Prinsen åker inte till pappa förrän på tisdag efter jobbet.

Livet är bra jäkla härligt?

Ett svar to “Helg!”

  1. Vi har rabarberknopp som lyser i neonlösgomsfärgat så man blir alldeles lycklig av det. Mindre lycklig är jag över drälliga fåglar som spillt ut kilovis med frön i rabatten under fågelbordet, det var en halv skottkärra med solrosgroddar att gräva ur där. Måste fylla på med mer jord så jag kan gräva bort mer nästa vända, annars blir det ett hål där. Och så har vi övat på att elda upp adventsgranen idag, men vet du det GÅR inte, inte ens med en halv flaska t-doja på. Måste nog torka lite först…

Kommentera

