Jag är färdig.

Iaf för idag.

Gräsmattan är gödslad, jorden är utskyfflad och utjämnad och stenplattorna är utlagda på försök.

Jag började med att lägga ut stenplattorna, jag pusslade lite och tänkte lite men är inte färdig med det pusslet ännu. Det återstår att tänka lite till och troligen plocka bort imorgon och förbättra. Sen gödslade jag gräsmattan och ovanpå det skyfflade jag ut jorden. Det var tungt arbete för en ullhårig tant. Sen krattade jag det rätt så jämnt. Eller ja, jag fördelade jorden lite bättre än med skyffeln iaf.

Ovanpå det skapade jag mig ett jordutjämningsredskap. Jag silvertejpade en tvärslå på en kratta så jag kunde få lite bredd, och började jämna till. Det gick skapligt.

Sen gick jag in och tog en dusch och lagade mat. Granntanten tyckte plattorna låg osymmetriskt och vill ha en autostrada med två raka rader plattor, jag kan sträcka mig till att lägga dem symmetriskt möjligen.

Preussisk ordning är inte min grej, jag är mer hipp som happ och gillar när det är lite wild and crazy sådär?

Men… tar gärna emot kommentarer på hur plattorna ska ligga, så kanske det blir så att jag viker mig för majoriteten?

Jordhögen i trädgården

Två traktorskopor jord ser ut som en stor hög.

Jordhögen utspridd

Det var rätt så tungt. Men tog inte ens en timme.

silvertejp+tvärslå+kratta=jordutjämningsgrej

Man fixar det mesta med silvertejp? (förresten har jag städat lite under balkongen efter jag fotade)

jaja, osymmetriskt. Preussisk ordning eller wild'n'crazy?

Nå, hur ska det vara? Två rader? En rad? Symmetri? Osymmetri? Platthitler kommer imorgon em (*host*granntanten*host*) så vi får se hur slutresultatet blir. *flin*

Men jag tycker ändå att jag varit duktig idag.

7 svar to “Jag är färdig.”

  1. Jag har två tips, själv är jag glad för bågar, men det hänger ju lite på hur många plattor du har. annars, think out side the box och lägg en hoppa hagebana. 🙂

  2. Affe, som du ser så har jag en hel pall med plattor. Hoppa hage-bana var ett skitbra tips! *tar till mig* 😆 Det passar mig utmärkt!

  3. Anna Maria Says:

    Jag tycker att det är snyggt men tänker på snubbelrisken, ser ut att vara lätt att snubbla när man går på det där. Vilken stor yta det var, lyxigt=)

  4. Jag hade nog lagt dom spets mot spets, men i samma stil som du har nu, ordningsamt men på sniskan (?) Om det finns plattor hade jag nog kollat hur det sett ut med två rader på sniskan. Men jag gillar ”hoppa-hage” idén – så coolt!

  5. Anna Maria: De är bara utlagda i ett försök att hitta rätt mönster. de ska grävas ner sedan. Sanden du ser bakom är till för att få dem att ligga rätt. Alltså: Man gräver ca 10-12 nånting cm och lägger sand först, sen plattorna så de ”sätter” sig, sedan lägger man på plattorna och får dem att ligga rakt och stadigt. Efter det täcker man med sand så att sanden mellan plattorna fixerar dem i läge.

    Nåt sånt. Jag är ingen expert men det behöver inte heller bli perfekt.

    U: Det finns massor med plattor. En hel pall. (Den står utanför grinden till vänster) så jag kan plattsätta halva trädgården – minst. Hoppa hage-idén tilltalar mig. Jag skulle kunna tänka mig att göra en ”inte nudda marken-bana” om jag hade haft en större trädgård. Med stubbar i olika höjd, med rep att gå på och hålla sig i. balansbommar osv. Men min trädgård är för liten för det.

  6. Den ”inte nudda marken-banan” skulle passa mig, om den var förlagd i din trädgård – jag h a t a r ”inte nudda mark” för jag är så dålig på att hoppa och studsa – jag är däremot väldigt duktig på att ramla, och nudda marken. Däremot har jag ofta hjärna upp i det blå 🙂

  7. Ja jätteduktig!
    Förstår att det gav träningsvärk

Kommentera

