Soft airguns! *långt och uppretat*

Jag är heligt förbannad. Tidigare idag var det ute ett gäng ungar på lekplatsen. Jag skulle gå ner till affären när en flicka cyklade ikapp mig och ropade: ”Nu skjuter de på oss igen!”

För några veckor sedan stod ett par grabbar på en balkong och sköt på ungarna som cyklade nedanför med en soft airgun. När jag fick reda på det hade det upphört och jag fick inte full koll på varifrån och i vilken omfattning.

Men talade om för barnen att om det händer igen ska de omedelbart säga till en vuxen, för det är farligt, förbjudet och kan gå illa. Jag var allvarlig och fick hem budskapet i de små virrpannorna.

Så idag hände det igen. Jag blev något så grönjävla arg. På väg till platsen ropade en annan mamma och frågade vad som hänt och i samma ögonblick såg hon en person stå på en balkong iförd mask med ett skjutvapen utanför balkongen.

Hon kom ner på tre röda och tillsammans ångade vi dit, vilket gav till följd att de två grabbarna (troligen grabbar då det bor en grabb i lägenheten och han hade en kamrat med sig) försvann som en avlöning en fredag och stängde balkongdörren illa kvickt.

Det hjälpte inte mycket. Jag och grannmorsan lokaliserade port och lägenhet och gick dit och ringde på. Givetvis öppnade ingen. Nädå, stå för vad man gjort existerar inte i landet feg-som-fan. Men jag såg två par gympadojor på mattan innanför dörren. (Kikade i nyckelhålet)

Så jag ringde polisen på 11414 och frågade vad jag skulle kunna göra åt saken. De tog allvarligt på händelsen och skickade en bil omgående. Nästa gång bör vi ringa 112 om det är pågående (vilket det ju inte var den här gången då de såg två uppretade morsor ånga dit, då upphörde det ju fort-som-fan)

Jag trodde inte det skulle prioriteras på det viset, men poliserna som kom ut var allvarliga, det är väldigt allvarligt att rikta skjutvapen och fyra av, även om det ”bara” är en soft airgun. De såg kulorna som låg på marken runt lekplatsen. De pratade med barnen som fick berätta var de blivit träffade. De var upp och knackade på dörren, samma resultat – ingen öppnade.

De som sköt är förmodligen inte mer än i yngre tonåren själva. (Troligen runt 12-13 år)

Det innebär att de dessutom inte har åldern inne att använda soft airguns över huvud taget. Och som ena polisen berättade, möter de en person med en soft airgun så behandlar de denne som om det vore ett skarpladdat vapen, eftersom de är så sjukt lika riktiga pistoler. (Det är 18årsgräns på dem)

Så anmälan upprättades – misshandel kallades det och hade en plastkula tagit ett öga så hade det varit grov misshandel dessutom sa de. Barnen kommer kanske kallas in på förhör. (Vilket nog inte är helt lätt – de kacklade som en skock yra höns, de små liven.) Men alla var rörande överens om de stora dragen – vilken balkong skotten kom ifrån, vem som blivit träffad, att han som sköt hade mask. Det de inte var överens om var antalet skott och var de tagit.(Eller om man kunde skjuta dinosaurier med en soft airgun, eller om de nådde till flygplanen, eller… så…)

En, jag säger inte vem, tyckte poliserna kunde gå dit och finka skjutarna med handklovar och sätta dem i finkan och om de bråkade kunde poliserna använda sina batonger i huvudet på dem – kraschbom. Det var rätt unga poliser, så jag vetetusan om de hade barnvana alls, jag tror inte man lär sig hantera en flock sex-åttaåringar på PHS. *hehe*

Men – min fundering är… Om man som förälder köper en soft airgun till sin minderåriga son, ser man då inte till att lära ungen vett och hantering av detta vapen då? Och dessutom förvarar skiten inlåst om man inte är hemma? Och hur i helvete är man funtad som grabb i 12-13årsåldern som står och siktar på småungar på en lekplats? Vad fan tänker man med då?

Och om man är kompis med nån som har en soft airgun som plockar fram den och laddar och säger ”kom så går vi till balkongen och skjuter” säger man inte ifrån då om miffot till kompis börjar skjuta på småungarna?

Vem, som läser detta, kan se skillnaden på bilden som visar en soft airgun och en äkta pistol? Inte jag iaf.

15 svar to “Soft airguns! *långt och uppretat*”

  1. Fan vad cool du är! Eller, det visste jag ju redan, men fatta hur många som ryckt på axlarna och sagt att det inte var deras business?

  2. -ME-: De sköt på småbarn! Det ÄR min business, prinsen blev träffad, hans kompisar blev träffade och småbarn SKA kunna vara ute och cykla i ett lugnt bostadsområde utan att riskera att bli beskjutna! *morr*

    När jag messade granntanten och sa att de inte öppnade när vi ringde på så svarade hon torrt (jag hörde hennes röst…) ”Så konstigt då”. Granntanten har hört this mother uppretad några gånger, tror hon skulle kunna skriva ett eget blogginlägg om det… TUR hon inte skriver blogg? *flin*

  3. Det stora problemet är att för många köper till minderåriga. Det finns ju en anledning att det finns en 18 årsgräns. Dessutom tror jag det är tur att du inte fick tag på dem. I en sådan situation är det svårt att behärska sig.

  4. Affe: Ja, jag hade nog lätt kunnat göra mig olycklig på fanstygen. Nu är jag en timid person som inte tror att våld löser något *harkel* men grannflickans mamma sa nåt liknande: ”tur att inte min man var hemma, då hade det kunnat gå illa för honom” med tanke på att man faktiskt inte FÅR sträcka upp skitungar med ett grepp i nacken och med basröst tala om att de gjort fel.

    OM man ska köpa en soft airgun så ska man ha ansvaret för den själv. Dvs ta ut den och vara MED när ungen skjuter på uppsatta mål – en sån grej kan vara skitskoj att ha tillsammans, då lär man in vett och vapenhantering samtidigt. Men jag tvivlar på att särskilt många ids lägga ner den tiden på sina ungar, tyvärr. Och då händer sånt här.

    För ett par år sen skulle en full granne lattja med soft airgun ute på baksidan, hans grabb skulle få skjuta (som väl var runt 10-11 då) och på fyllen satte han pistolen i händerna på prinsen som var FEM och sa ”skjut nu” och när jag såg det så brann proppskåpet här och grannen (som INTE var den milda kontorstypen, precis) åkte på öronen in med en avhyvling angående ansvaret i att sätta luftvapen i händerna på en femåring när han själv var onykter. Tur han flyttade sen, fanskapet.

  5. Granntanten Says:

    Nej jag bloggar inte. Men jag kanske ska börja? Vad sägs om att döpa den till: När ullhårig tant får psykbryt? Det blir VÄLDIGT intressant läsning. Jag lovar!hihi Men allvarligt talat så bra gjort Milou. Dessa ungdommar och deras föräldrar behöver få en riktig föreläsning! Och ingen kan göra det bättre än du, hjärtat!

  6. Granntanten: *moahahahahaha* Ja, ibland har psykbryten hörts över nejden… 😈

    När proppskåpet brinner och indianerna hoppar ur kanoten så lär ju folk få höra ett och annat som de just då behöver höra. Och lite till. Som en bonus, sådär.

    Ja, fan. Jag står inte bara och tittar på när något jävelskap händer. Har aldrig gjort. Kommer aldrig göra.

  7. Sorken Says:

    Bilden är en replika av en Sig.

    Fast jag fick titta noga och länge trots att jag är duktig, på det också 😉

  8. Sorken: Jag vet ju inte om det var exakt en sån som användes igår iofs, men när jag sökte på soft airguns på google bilder så var den en av de första som kom upp.

    Om du som är bra på pistoler (också, haha) har svårt att se om det är ett luftvapen eller äkta, på BILD som är stilla och detaljrik, hur svårt är det då inte att se när den viftas med och sticks ut från ett balkongfönster, liksom?

    Personlig åsikt är att luftvapen skulle vara rosa, röda, gula eller liknande i starka färger så man på håll SER att det är en ”leksak”.

  9. dysnomias Says:

    Soft Air guns har ju använts i otaligt antal rån, det säger ju en hel del!
    Dessutom gör det skitj-aont att bli träffad av de där små plastkulorna, definitivt i klass av misshandel! Jag vet nämligen precis hur ont det gör och hur man ser ut efter att ha lekt krig med sådana i en timme utan skyddsutrustning..

    Bra jobbat! Precis som du säger; det är ens förbannade business att ta tag i en sdan situation och det är tamejfan grönjävligt att man ska behöva sträcka upp andras ungar och att det finns så mycket folk som hade tittat bort!

    Buss på!!!

  10. *censur*
    Jag hade blivit s k o g s t o k i g ! !

  11. Dys: Vi får se hur de går vidare med detta nu i veckan. Att vända ryggen till och strunta i att ungarna blev beskjutna fanns inte i min begreppsvärld. Never.

    U: Jag blev det också. 👿 Det var nog tur de inte öppnade för mig. Korkat att de inte öppnade för polisen.

  12. Farbror Bosse Says:

    Går inte att se vid snabb blick, har svårt att göra det fast jag tävlat i pistolskytte sen mitten på 80-talet, är man då polis o ska avgöra på en halvsekund….(och ärligt polisen har inte så bra koll på sina vapen, vet eftersom de brukar göra sina skjutprov på vår bana…
    )
    Hemsk att dom ska hålla på, snyggt jobbat ”Björnmamman” o bra respons av polisen.

  13. Farbror Bosse: ( Bosse? *S*) Jag har ingen koll på vapen alls. Och vet inte vad du menar med att de inte har så bra koll på sina vapen. Men nä, lätt att se skillnad på en soft airgun och en pistol ÄR det inte. Och ja, jag trodde ju inte det var något de skickade en bil på men fick lära mig nåt nytt. *S*

  14. Bosse aka Wolf13 Says:

    Jag menar att vissa poliser inte kan skjuta, inte ens på skjutproven hos oss, hur blir det då under riktig stress….ja ja men många är duktiga.

    Väldigt bra att dom tar sånt på allvar, idag så vet man ju inte….kan var en riktig…

  15. Okej, du menar så. 🙂 Då är jag med. Nu har vi som tur är inte så många händelser där polis faktiskt måste skjuta någon, hur duktig man än är på att träffa tavlan är det nog säkert något helt annat att faktiskt bli tvungen att skjuta en människa. Då behöver man visserligen träffa det man siktar på, men det krävs mer än så, det krävs förmåga att trycka av när en människa är målet.

    Nu var det en tonårsgrabb som sköt mot småbarn, han verkar redan ha passerat den spärren. Det tycker jag är mer skrämmande än något annat, ärligt talat. Oavsett vad han sköt med för vapen.

Kommentera

