Snigelsafari…

Vi var på snigelsafari ikväll, jag och liten prins. Han hittade en hand full av småsnäckor och jag såg att han nog gärna hade krossat en eller annan av dem… Så jag förklarade att man inte gör sånt och att han fick sätta ner dem i gräset igen. En god väns dotter såg det och sa samma sak: ”När jag var liten så krossade jag också snäckor och då blev min mormor ‘A’ jättearg, jag tordes inte gå in på en hel timme.”

Prinsen var inte helt övertygad. Men la ner dem fint i gräset. Jag sa ”Vill du se var det finns snäckor stora som golfbollar?” och det ville han ju. Ju slemmigare desto bättre äventyr.

Så vi tog oss till stället där det finns många snäckor av sorten ”Vinbergssnäcka” och visst hittades det ett helt gäng som radades upp på asfalten. Där förstod prinsen att de faktiskt var rätt trevliga djur och ville ha med en hem.

Så nu har vi en vit-beige snäcka i trädgården som han inte döpt ännu. Har jag otur så är det en flicka med befruktade ägg, så då lär det bli många snäckor i sommar. *S* Har jag tur tar den sig en rundtur och återkommer inte mer.

För övrigt har dagen varit som dagar med prinsen brukar vara. Ömsom svängdörr och lokal fritidsverksamhet, ömsom långa stunder då prinsen antingen varit ute och cyklat eller lekt med bilar eller så. Ett tag satt de tre stycken och målade vackra teckningar vid köksbordet. Och byggde flygplan av teckningarna efteråt.

Det bakades chokladbollar i casa Milou också, och de hade en strykande åtgång. Gott!

För övrigt har jag hittat ett skoj program som jag tror jag ska lära mig. Trädgårdsplanering, kanske? Google Sketchup heter det. Finns några lätta informativa instruktionsvideos, det verkar inte särskilt komplicerat.

Inte för att jag har Tid. Att. Lattja.

Men ändå?

Ett svar to “Snigelsafari…”

  1. Men ändå. All work and no play makes Jack a dull boy. 🙂

Kommentera

