Mitt i natten mitt i veckan…

Och jag borde sova.

Men i min säng ligger en hög med tvätt och väntar. Ingen som har vikt den idag. Ingen som hunnit. Ingen=jag…

Det finns andra saker jag inte hunnit heller, men… Det är ingen som gör dem åt mig. Så de väntar så snällt på att jag ska få tid, lust och ork. Saker som putsa fönstrena, balkongfönstrena särskilt. Jag gillar inte när solen lyser på dem.

Ogräs behöver rensas också, kirskålen tar över när jag inte har tid att stå på knä i landen. Lite konstgjord andning runt smultron och persilja och rabarber blev det häromkvällen men det är mycket kvar.

Och jag… Känner en stress och press inför skolarbetet. Det som ska vara kul att plugga, inte en plåga? Jag har mailat om hjälp i en specifik fråga, men svaret jag fick löste inget problem. Jag har bett en kurskamrat om hjälp och visst fick jag ett gulligt svar på mailet – klart han kunde hjälpa, när ville jag?

När jag sen skrev när jag kunde, ville och hade möjlighet så… har jag inte hört nåt mer. Okej, det är inte bara jag som har massor att göra nu, kursen började långsamt men tjorvade ihop sig på slutet. Skillnaden känns som en motorväg mitt i natten i norrland jämfört med rusningen i sthlmstrafiken klockan 7 en måndag morgon.

Men vi har ända till måndag på oss att lämna in… gott om tid, ju? *ironi*

Nä, jag är inte stressad alls, inte jag…

Just nu vill jag skita i skolan och bli hemmafru istället. Om jag bara hade haft nån som försörjde mig, så. Men det är fult att ens skoja om det för visst ska man göra karriär, vidareutbilda sig och hitta sin plats i produktionen, helst med stimulerande arbetsuppgifter dessutom…

Men om man tycker OM att ta hand om andra, då? (Vårdyrke då, serru) Om man gillar att laga mat? (Jodå, finns jobb inom storkök också) Nä, det är inte personlighetsutvecklande att vara hemmafru, det är en kvinnofälla och det är dessutom förnedrande och könsrollscementerat.

Skitsamma var ens preferenser ligger, vi är säkert bara indoktrinerade av generationers könsrollstänkande, vi behöver frigöra oss från patriarkatet och ställa oss på barrikaderna och vifta med brända bh’er och hojta ”kvinnor kan”.

Klart som fan att kvinnor kan. Och det är inne att vara lattemorsa, det är inne att kräkas på att ”gå hemma med ungen hela dagarna, jag dör mentalt” och istället ha ungen i barnomsorg 12 timmar per dag, 60 timmar i veckan.

Det är inne att köpa hushållsnära tjänster som städerska och cateringfirma som kommer med en (av någon annan) bestämd matkasse en gång i veckan, leverans vid dörren och betalning online, tacksåmycket. Där nån annan planerat och lagt ihop och skrivit recept.

Att vara företagare och erbjuda städning och matkasseleverans till dörren är helt okej, tydligen. Och ha ungarna i barnomsorg när man gör det, dessutom.

Men när man vill göra sånt där själv, då är det fult?

En kvinnofälla?

Var finns logiken i det?

Kommentera

