En promenad med

granntanten.

Det är vad jag och pärlan gjort idag. Och igår. Och förrgår. Vi går en rask promenad när prinsen gått till skolan och vi löser alla världens problem. Eller iaf ventilerar vi våra egna. Vi tar ut det vi tänker, vänder och vrider och får den andre att se på det… Och stoppar sen tillbaka dem, vädrade.

Och kommer till beslut. Så småningom. När man vet att nån annan tittat på det. När man fått input och fått sätta ord på vad man annars bara tänker. Då kanske man hör lösningen själv, till och med.

Vi diskuterar annat också. Relationer och sånt. Hormoner också. Det är befriande att prata med nån som förstår precis hur saker och ting fungerar i det egna ulliga huvudet.

Och vi har roligt. Nåt så vansinnigt. Jag menar, babben larsson kan slänga sig i väggen jämfört med min granntant.

Vi planerar en luffarsväng, förresten. Om vi nån gång blir barnfria tillsammans. Kanske sådär 2020 eller så.

Förresten, vi pratade också om vad det är som gör att en del får en rastlös vandringslust när det blir sommar. Vi kom fram till att vi tror att det troligen beror på att civilisationen inte lyckats ta bort vårt nomadiska förflutna, när vi var bofasta om vintern och nomader på sommaren.

Den rastlösheten finns nog olika stark hos oss, hos somliga är den troligen bortträngd, hos andra ligger den mer nära. De senaste seklerna har inte lyckats förändra det som vi är födda med, våra instinkter.

Men vi tror att vi är civiliserade nog att kunna bortse från dem, dessutom blir de otydligare i bruset av all annan information som måste få rum i en ”modern människa” så jag tror inte att vi är särskilt lyhörda inåt längre.

Kultur och tradition kämpar också med att forma och fostra oss in i roller vi kanske inte är skapta att bära.

För övrigt så är det sommar i Sverige nu. Det är vackert så ögonen kryllar sig av lycka. Snart slutar barnen i skolan. (Och somliga får gå på fritids hela sommaren..)

3 svar to “En promenad med”

  1. Granntanten Says:

    Babben släng did i väggen? Hm? Jag tar det som en komplimang! Du är inte så dålig du heller!När du kommer igång..JÖSSES. Du kan få den mest garvade sjöman att rodna(sitter och skrattar högt) när du sätter igång!Ventilera är bra. Rask promenad och solsken=många bra ideer. Iaf i dessa skallar.

  2. Jag har vandringslust… Stor sådan. Jag längtar efter friheten med att bara rycka upp rötterna och gå varthän vägarna bär. I sommar ska jag få lov att gå… på luffen… Fast bara i ett par dagar. Jag och en väninna ska gå John Bauer-leden med hundarna. Det ser jag fram emot.

  3. Granntanten: Jag? Få folk att rodna? Näe, väl? *hehe*

    Mia: Ja… jag (vi) också. Det är nog djupt inrotat i oss att bryta vinterlägret och ge oss ut på sommarvandringar, tror du inte? Hon däruppe *pekar på granntanten* och jag har pratat om att gå ostkustleden i flera år nu. Faller på det där med barnledighet oftast.

Kommentera

