Sommarkurserna har börjat…

Och med dem kommer kurslitteratur… Jag fick låna kurslitteratur till mitt första år på högskolan, vilket jag är tacksam för.

Men det är bara att bita i det sura äpplet och beställa de böcker som behövs för sommarkurserna – det finns ingen genväg. Kanske ska vara glad att det bara var EN bok på ena kursen, resten skulle distribueras elektroniskt.

Den andra kursen har två böcker, varav en elektronisk och en fysisk, den elektroniska boken var utlånad (Hur det nu går till?) på biblioteket på min ordinarie högskola. Jag tänker att elektroniska böcker finns det obegränsat, men jag tänker kanske fel.

Så om nån har en tusing över för mina tre skolböcker, så vet ni vart ni ska skicka den. Dvs till smålands sydöstra kust. *S*

Sommarkurserna jag ska läsa är informatik. De ligger i linje med vad jag läser på programmet och den ena heter Människa – informationsteknologi – interaktion. Den andra heter Datoranvändning och är en form av fördjupad datakurs där både hård och mjukvara, nätverksteknik och kommunikation ska behandlas. Bland annat. Det är bra att ha hp på det, kan jag tycka.

Det är roligt och stimulerande att läsa. Det är en förmån att få göra det på gamla dagar. Men det jag upplever som tufft är den ekonomiska pressen, och att det blir avbrott i studiemedlen både nu i glappet mellan programkurs och sommarkurs och sen i glappet mellan sommarkurs och programkurs i höst igen.

Jag avskyr, med hela min själ, att inte veta när jag får pengar och hur länge de ska räcka. Att de aldrig räcker till. Att jag, trots att jag kapat allt jag kan kapa, ändå har för stora utgifter för att det ska vara behagligt.

Ekonomisk ångest är vad som driver mig vidare framåt. Jag ska ta mig ifrån den och så småningom få tillräckligt så jag kan samla en hög med pengar.

En stor hög.

Ett svar to “Sommarkurserna har börjat…”

  1. Här brukar jag hitta mycket kurslitteratur till bra pris

    http://www.kurslitteratur.se/

Kommentera

