Jag abdikerar.

Jag vill inte längre vara chef i familjen.

Jag vill inte längre ta ansvar och bekymra mig över saker. Jag vill inte få lönen att räcka till, att balansera plus och minus och se till att det alltid finns något att äta.

Jag vill inte förlora vänner jag tycker om och jag vill inte heller bli bortvald för att det är bäst så. Jag vill inte oroa mig och jag vill inte alltid vara den kloka och förnuftiga.

Jag vill… fråga nån annan om nån annan kan fixa för jag inte vet hur man gör. Jag vill lita på att nån annan kan, när jag inte vet.

Jag vill kunna öppna kylen och se att där finns mat (utan att jag själv planerat, handlat och burit hem den) och bara ta vad jag är sugen på.

Jag vill kunna öppna garderoben och hitta (magiskt!) ren tvätt i prydligt vikta högar. Jag vill inte fundera på om det behöver städas – för jag vill inte se sånt.

Jag vill kunna sticka ut och säga ”hejdå, jag ska ut nu” och inte veta när jag kommer hem igen, men veta att när jag gör det, är jag välkommen.

Jag vill inte vakna av klockan, jag vill att nån annan väcker mig och säger att det är dags att gå upp, för frukosten är serverad.

Sätta mig vid ett dukat bord och känna doften av lagad mat på spisen.

Jag vill fylla mitt ullhåriga huvud med sånt som dinosaurier, månraketer, glass och varför det blir streck bakom flygplan och visst luktar dom där vita blommorna gott?

Jag abdikerar.

Och går ut och provar gungan.

3 svar to “Jag abdikerar.”

  1. kramashårtochlängeochönskaravhelamitthjärtaattduskafåupplevadet

  2. Ninnie Says:

    Låter som du skulle vilja göra en resa tillbaka till barndomen… och det vore skönt om man kunde det ibland.

  3. U: Somligt upplever jag av det, somligt inte. Men längtan just då var lite bekymmersfrihet…

    Ninnie: Inte riktigt barndomen, kanske. Eller ja, varför inte till tiden när man visste att man inte kunde allt men att det inte spelade nån roll för man var ändå lycklig med det man faktiskt visste?

    Bekymmer och stress tog sig lite uttryck, bara…

Kommentera

