Fy tusan!

Igårkväll när jag tvättade pärlans fot och det sår som aldrig läker så insåg jag -varför- det aldrig läker…

För han har haft gegg och var och sårskorpor där länge nu, de har iofs blivit mindre men ändå inte försvunnit helt.

Jag har tvättat med jodopax två gånger om dagen och då har jag torkat bort de lösa sårskorpor som suttit, däremot har jag inte gnuggat bort den gulaktiga kletiga hinnan som legat över såret, för jag trodde det var sånt ”fibrin” som ska bilda ny vävnad.

Vore ju dumt då att gnugga bort den, tänkte jag.

Men igår när jag tvättade som vanligt så lossnade en stor sårskorpa. Inklusive den gula kletiga hinnan, så såret och den nya huden blottades. Vit ömtålig ny hud.

I den såg jag två hål. Ja, hål. Små hål, som öppna porer ungefär. Ur det ena hålet stack en tråd och jag tänkte ”vafan?”

Jag drog lite i tråden, men tordes inte dra så hårt. För jag kunde inte vara 100% säker på att det var hudsutur. Men när jag drog i tråden så lossnade en sårskorpa över det andra ”hålet” och huden spändes.

Där kom det fram en knut. Jag drog lite i knuten. Tråden i andra hålet sjönk tillbaka lite. Men när jag drog i tråden igen så hände inget med knuten.

Alltså är det inte ETT kvarglömt stygn utan två.

Trots att jag flera gånger ifrågasatte om hon verkligen tog alla stygn, för hon grottade runt länge när hon försökte hitta dem. Det var inte helt lätt, det köper jag.

Men jag frågade om hon kunde titta i operationsjournalen för att se hur många stygn som lagts. Det kunde hon inte, sa hon. Sånt står inte i den. Konstigt, faktiskt.

Så jag nöjde mig med det (hon var ju utbildad och van vid jobbet, tänker jag…) och åkte hem. Och har sen dess haft ett sår som inte läker på min hund. De har velat ta baktprov för att såret aldrig läker.

Baktprov, min rumpa. Såret har inte läkt för att de glömt kvar stygn, därför har det funnits var och äckel i det.

Så… Kontaktar jag dem på måndag får jag säkert komma dit och plocka stygn för de sitter så djupt att jag inte riktigt vill rota där själv…

Hur många tror att de isåfall gör jobbet gratis? För att det är de som klantat sig? Skullentetrodet, va?

För övrigt så kostar det mig isåfall ändå en massa för jag ska ragga tag på bil och jag ska tanka upp den för att öht kunna ta mig till djursjukhuset.

Igår pratade jag med en vän om att pärlans sår aldrig läker och att ett baktprov nog måste göras och att jag inte har de pengarna att plocka nånstans. För det hade nog landat på en 1000-1500 kr inkl provtagning eftersom det kostar 600 att bara säga hej på djursjukhuset, till det kommer provtagning och eventuella material de använder.

Nu lär det inte behövas baktprov men… fan i helvetes jävla förbannade svettiga aprövspungkulor, varför gjorde de inte sitt jävla jobb rätt från början?

Då hade Pärlan sluppit kragen och våtexemen och lidandet det medfört, och jag hade sluppit de extra hundralapparna. (Vetbesök och mediciner och recept på smärtlindring och salva osv i all jävla oändlighet…)

Men NU då… så fort stygnen är borta… så borde det väl bli bra?

5 svar to “Fy tusan!”

  1. Att ta bort stygn tar de flesta inte betalt för, gör din veterinär det?
    Svinigt i så fall; speciellt om man själv klantat sig. Jag tror du kan ta bort dem själv. Klipp under knuten så får du med hela stygnet.

    Och nej jag har nog aldrig sett att nån vet skrivit hur många stygn man satt; vilket man alltid gör på människor. Förslag till förbättring, tycker jag.
    Kanske kommer nu när även djursjukvårdarna har en legitimation att bli av med…

  2. Tycker det verkar märkligt att de inte journalför antal stygn – det underlättar ju själva suturtagningen OM man vet hur många man ska ta bort..

    Påpeka det väldigt noga när du pratar med dom – att pga av deras SLARV har Kane fått lida mer än ”nödvändigt”. Undra om din lokala vet. kan ta stygnen och skicka räkning till vet.sjukhuset, det skulle ju vara smidigt – och som kompensation till dig och Kane.

  3. Helen: Stygntagningen är kostnadsfri normalt sett. Men de här stygnen sitter djupt och jag når inte in under nån knut, det ser ut som bara en tråd ner från knuten dessutom. Jag har normalt sett inte svårt att ta stygn, men det här ser inte ut som att jag vill ner och gräva, jag och granntanten kokade en vass spetsig liten sax och skulle försöka men vi gav oss. Kostnaden är dels att låna bil för att åka till vet, tanka bilen och möjligen om det behövs sederas för att kunna rota fram dem. Det är såpass fult alltså. Det lär inte vara gratis då, om sedering och material tillkommer. Och tro mig, jag ska påpeka det NOGA när veterinären ringer upp mig imorgon.

    U: Ja, han har fått lida mer än han behöver, min fina… Jag var rätt skarp när jag pratade med jourveterinären idag men hon kunde inte på telefon avgöra vilken typ av stygn/suturtråd de använt, hon såg inte det i journalen.

    Jag ska gå till lokala veterinären imorgon, det lär bli billigare ändå än att låna bil för att ta mig till djursjukhuset. Kompensation? Tror jag inte. Goodwill? Kanske men inte ens det tror jag på.

    I vilket fall som helst så ska de få veta vad jag tycker. Det sa jag redan idag när jag ringde – det är deras slarv som orsakat hans lidande, inklusive problemen med våtexemen på halsen.

  4. Om du går till din lokala veterinär får du förmodligen betala för behandlingen eftersom det inte är den som slarvat. Men sedan tycker jag att du ska skicka ett brev till klinikchefen på djursjukhuset, förklara vad som hänt och begära ersättning för de kostnader du fått extra pga deras slarv. Kräv även ersättning för de extra medicinkostnader du har haft. Om du står på god fot med din lokala veterinär kan du säkert få ett intyg att bifoga som bekräftar att det funnits kvarglömda stygn som orsakat infektionen. Stå på dig!

    Om du får avslag på din begäran från klinikchefen så tänk på att även denna har en chef eller en styrelse att stå till svars inför så det är bara att gå vidar till dem i så fall.
    Lycka till!

  5. Ninnie: Jag har telefontid med den behandlande veterinären imorgon ”så fort han har tid att ringa” enligt jourveterinären jag pratade med idag. Jag tänker påpeka det smarta i att anteckna antalet suturer och be dem uppdatera sina rutiner – att kräva ersättning tror jag inte funkar, dessutom så räddade de min hunds liv så jag är ”lite” tacksam för det.

    Fel kan alla göra och det här känns mer som bristande rutiner och möjligen en oerfaren djursjukvårdare som tog stygnen. Att snäppa upp ordningen lite på hanteringen behövs däremot. Att min hund blev lidande, tja. Det är och har varit jobbigt för honom men det blir ju inte ogjort fördet.

    Helst hade jag nog velat ta honom till djursjukhuset och fått dem att åtgärda komplikationen vid stygntagningen, men det innebär större besvär och kostnad än att gå ner på lokala veterinärstationen.

    Vi får se imorgon när jag pratat med dem vad vi kommer fram till. Det viktiga är att hunden blir bra. Och leder det till förbättrade rutiner vid operationer så fine, då har de lärt sig något av det.

Kommentera

