Fredag!!

Efter en härlig dag på Smögen igår kom vi tillbaka till campingen med ett lass färska räkor och planen var att få ungarna isäng fort som ögat för att sen kunna sitta i förtältet och bara må gott…

Men som alla bra planer smög den sig när pojkarna såg en krabba i vattnet. Inte vilken krabba som helst utan en stor rackare. Jag trodde det var en död ikastad matkrabba som blivit dålig, men så såg Å att det bubblade om den och hoppade vigt ner bland stenarna (hehe) med håven.

När hon stod där och balanserade så såg hon en till minst lika stor, som jag vig som en bergsget klättrade ner till och fick tag på med näven. Väl där såg vi flera krabbor i ungefär samma storlek som minglade med varandra.

Det är inte vanligt (tydligen) att så stora krabbor befinner sig på grunt vatten. Men det var häftigt! Grabbarna var lyriska och kvickt samlades det en triljon ungar runt hinken med krabbor för att titta.

Vi lyfte upp dem en och en och pekade lite på mundelarna, ögonen, benen, stjärten osv. Klorna behövde vi inte peka på, de syntes tydligt och de nyptes gärna.

Efter dessa monsterkrabbor blev det inte lika eftertraktat att meta små strandkrabbor… Det kan jag förstå. Vi släppte ut dessa stora godingar i viken igen, själv har jag inte hjärta att koka något levande, dessutom hade vi en stor påse räkor i kylen.

Precis utanför campingen går det en vältrafikerad farled som heter Sotekanalen, det känns som rena motorvägen för segelbåtarna. Jag har alltid trott att det är högertrafik på sjön, men i kanalen går de i vänstertrafik.

För övrigt såg vi sjöräddare i Smögen också, både en stor rescuebåt och en lite mindre snabbare båt. Och jo – det är inte de billigaste segelbåtarna som ankrar vid Smögens gästhamn, kan jag säga.

En annan reflektion jag har är den om… campinglivet. Förr, när jag växte upp, så var camping en arbetarklassemester, det var budget och till för dem som inte hade råd att semestra på annat vis… Antingen så har det förskjutits eller så har helt enkelt arbetarklassen ”kommit upp sig” för vagnarna är av senaste snitt, bilarna som står parkerade bredvid ser ut som en bilfirmas bakgård, jag har nog inte sett en enda bil äldre än sådär tre-fyra år och de som tältar är företrädesvis tyskar och danskar, men även de har tält och bilar av senaste snitt.

Idag packar vi ihop campinglivet för den här gången och imorgon blir det äventyr på ”inte mamma-igt” vis, som liten L sa igår… Han önskade sig något som passade för barn istället för såna där ”mamma-iga” saker som att turista i Smögen. *sötnos*

Så håll tummarna att det är uppehåll, för då blir det Liseberg för hela slanten.

Liten fredagstub tar vi också, och vad passar bättre än Briggen Blue bird av Hull när vi är vid Smögen med Hållö fyr strax utanför?