Sanningar och myter

Jag hittade den här videon på facebook, en av mina vänner där hade lagt in den.

Så bra, humoristisk på ett väldans informativt vis. Och säga vad man vill om generaliseringar – ingen rök utan eld?

I övrigt så har jag lånat ut min prins för jag pluggar med J idag igen. Vår tenta ska lämnas in måndag midnatt och J är borta hela måndagen så då fick vi helt enkelt ta söndagen i anspråk, trots att det är en av mina så värdefulla lediga dagar med prinsen.

Han har det bra med storasyrran, jag packade matsäck och skickade iväg dem med order att vara ute till liten prins är trött. Fysisk aktivitet på lediga dagar är viktigt. *tycker* Själv hade jag mer än gärna gått i skogen idag, smällt mygg och letat kantareller, kanske tränat hundarna lite.

Pärlan är väl inte helt hundra okej för att gå i skogen för länge men om han inte får öva lär han inte jobba upp styrka och stabilitet i sin tass heller.

Sen han blev påflugen av en hund i området har han dessvärre börjat reagera negativt i förväntan att nåt ska hända när vi möter hundar, det är något jag har jobbat på massor tidigare, särskilt sen han kom tillbaka. Men för varje gång nån lyckas ta ett nyp av honom (Det har hänt förut) så hamnar vi tillbaka på ruta ett igen.

Det är skittrist när han börjar ladda 20 meter innan vi möter en hund, ifall den tänker göra utfall är han redo. Och även om den inte tänker göra ett utfall så är han redo ändå, han börjar käfta för att slippa överraskningsmomentet i att bli påflugen…

Sessan var ute med honom igårkväll när jag skulle få prinsen isäng och då mötte de hunden som flög på honom förra veckan. Han har varit ganska godmodig om än bestämd när han mött den hunden innan, aldrig dragit upp innan han blir utmanad men igår skulle den bara dö. Och visst, den gjorde samma tokjävla utfall igen, i kopplets längd. Inte konstigt pärlan reagerar då, för hur ska han veta om hon är i koppel eller lös när hon tillåts fara ut på det sättet?

Dessutom släpper de ut hunden med familjens tonåringar som varken har styrka, kunskap eller pondus att sätta emot när hunden kastar sig mot andra hundar i kopplets fulla längd. Ingen har nånsin gjort ett försök att korrigera beteendet heller.

Det är helt enkelt en olycka som väntar på att hända som jag ser det. Nån gång i en nära framtid tappar de hundjäveln (som iofs numera är kopplad, före vårt ”möte” hade de den lös ofta) och när det händer så kommer den sätta tänderna i en hund vars ägare inte är lika förstående som jag var som bad dem hålla den i koppel i fortsättningen.

Jag gillar inte folk med nollkoll som skaffar sig stora ouppfostrade brukshundar, helt enkelt. Som dessutom säger ”Den är inte arg, den vill bara hälsa!” Det värsta är att de verkligen inte har en aning om vad fan de håller i snöret, de tror att hunden är snäll mot allt bara för att den fungerar inomhus med en annan hund…

Det är därför min pärla hade en bula och ett sår, för att det hundaset ”bara ville hälsa”, alltså?

Och för varje gång det händer så blir det en längre väg tillbaka.

Licenskrav på hundar ur somliga rasgrupper kanske vore en väg att gå även om kontrollfunktionen kan tänkas bristfällig. Men något liknande en jägarexamen borde inte vara omöjligt att ordna i samarbete med nåt studieförbund?

Är man seriös i sitt hundköp så ser man till att ha gått en sån examen och skaffar sin licens innan man köper hund, helt enkelt. För som det är nu har folk inte en jävla aning om vad en hund är och hur den fungerar i många fall, utan behandlar dem som om de vore små människor med pälsansikten och förklarar och försvarar deras beteenden utifrån en mänsklig synvinkel istället för ur arten hunds egen.

Det är den värsta otjänst vi gör våra djur. Att inte behandla dem som den art de tillhör.

Kommentera

