Reflektioner…

Jag ägnade en lång stund igår kväll åt att reflektera.

Jag pratade med en god vän om reflektion och jag fick mig en tankeställare och det är iofs något jag brukar få när vi pratar.

Det är bra att ha vänner som får mig att använda huvudet till mer än dekoration.

Jag vill ju väldigt gärna vara någon man kan lita på, känna förtroende för och ibland anförtro sig åt. Att mina vänner ska kunna känna sig trygga med att jag är pålitlig.

Men litar jag då på andra så mycket att jag anförtror mig? Eller ber om hjälp? Det händer nog, men inte så ofta.

Kan själv. Har nån hört det förr?

Jag har svårt att anförtro mig eller be om hjälp för det känns som jag gnäller då. Beklagar mig. Och vem vill höra på ”gnäll”?

Men när jag får förtroenden eller frågor om hjälp så tycker jag inte att mina vänner gnäller. Jag hjälper om jag kan.

Ni ser diskrepansen där?

Ibland så kanske min attityd av ”kan själv” och min integritet helt enkelt blockerar mig från att kunna berätta om sånt som trycker mig?

Jag brukar ibland säga ”om man vill gnälla ska man skaffa sig en blogg istället för att belasta sina vänner.”

Det är lite det jag använder bloggen till, faktiskt. En ventil.

(Därav mängden gnällinlägg som ökar när jag har en tajt stressad tillvaro)

För jag har ingen äkta hälft som får ta det. Ingen att luta mig mot i min vardag.

Ensam är inte stark. Bara ensam.

Och den eller de som finns där vill jag inte tynga ner med sånt som jag inte kan hantera själv. Jag kan inte be om hjälp som behövs ens om jag blir erbjuden den. För att jag inte ser hur jag ska kunna återgälda den. Även om den inte behöver återgäldas.

Jag är inte bara förbannat envis, jag är stolt och tjurskallig också.

Stålkvinnan, faktiskt.

Men även stålkvinnan blir svag av kryptonit.


Och min kryptonit kan jag inte släppa in. Så nära får ingen gå. Fast jag kanske helst av allt hade velat ha nån så nära igen.

Kommentera

