Alltså, jag blir upprörd…

När jag till morgonkaffet tar ett svep över nätupplagorna av tidningarna, både lokala och rikstäckande så hickar jag till när jag kommer till rubrikerna idag…

De som säger att MP kommer överge det rödgröna samarbetet till förmån för Alliansen om SD får en vågmästarroll.

Läs den meningen igen. Och fundera en stund på vad det innebär.

Det innebär, som jag ser det, att demokratin i Sverige är död.

Varför?

Jo: I Sverige har vi åsiktsfrihet. Vårt yttersta uttryck för denna åsiktsfrihet är när vi på valdagen går till vallokalerna för att lämna vår röst för hur vi vill Sverige ska styras. Valresultatet är folkets röst.

Det är så vi invånare i Sverige vill ha det.

Men om ett parti så massivt motarbetas av inte bara media (Det är i sig skrämmande att det tillåts i fri oberoende media!) utan även av de etablerade partierna i nån form av avancerad uteslutning så är det inte mindre än ett direkt hot mot demokratin och friheten att få uttrycka sina åsikter.

Det innebär att de etablerade partierna påstår att svenska folket inte vet vad de vill, att svenska folket inte förstår sitt eget bästa och att det finns andra som är mer lämpade att förstå vad svenska folket vill ha.

Jag tror att ovanstående utspel kan dra fler anhängare till SD, ärligt talat. Vi har inte bara åsikts utan även yttrandefrihet i Sverige och som humanist och demokrat vänder jag mig mot att etablerade makthavare försöker styra resultaten av fria val.

Jag håller med Danmark, som ville skicka valobservatörer till Sverige.

Demokratin är död.

Hej demokratur.

9 svar to “Alltså, jag blir upprörd…”

  1. Granntanten Says:

    Kunde inte ha sagt det bättre själv!! Jag har ju sagt åt dig ett tag nu att ditt val av pluggande är helt fel! Du ÄR skribent. Du ska jobba med media. Svenska folket behöver sådana som dig.❤

  2. Håller med något helt fullständigt. Önskar att fler kunde resonera som du, särskilt våra s k yrkespolitiker. De om några borde väl värna demokratins ramar och spelregler ?

    Du, ditt ord du uppfann där….Demokratur….den är copy-paste på. Med cred på dig. Ruggigt pricksäkert !

  3. Granntanten: ♥ Media skulle ta min gnista ifrån mig på en vecka…

    Fidde: Jag uppfann inte ordet demokratur, jag bara använde det. Kolla länken får du se vem som uppfann det. Och ja, det är pricksäkert. Därför jag använde det😉 Det värsta jag vet är ignorans. Och folk ÄR galet ignoranta och varken ifrågasätter, reflekterar eller ens TÄNKER. Det stör mig.

  4. jag passade på att blogga lite idag jag med, kopplade in din i där, cred för den som cred ska ha !🙂

  5. Men vänta nu. Varför ska jag vara tvungen att samarbeta med SD för att andra svenskar röstat på dom? Jag samarbetar väl med vem jag själv vill?
    En röst på oss gröna är också en röst MOT våra motståndare och allra mest mot rasisterna i SD. Inget konstigt. Maud Olofsson sa i TV att hon aldrig skulle sitta i en regering med kommunister. Samma sak där; även Maud samarbetar med vem hon vill.

  6. Anders: Det har jag väl inte påstått att du måste?

    Men: Eftersom ditt parti är med i det rödgröna samarbetet så förväntas du (ni) hålla dig (er) inom blocket. Dvs inte kohandla med alliansen för att på så sätt hindra ett annat demokratiskt valt parti att få ta den plats de (eventuellt) får av svenska folket.

    Det jag vänder mig emot är att politikerna sätter sig över demokratiska principer för att hindra just demokratin från att fungera. Att politiker tror sig stå över de som placerat dem där, att de ”vet bättre” än de som röstar.

    Oavsett vad du eller jag eller nån annan tycker om SD så ska de ha samma rätt som andra små partier (FI, V, FP, C) att ta plats både i media och i riksdag om nu folket väljer in dem.

    Det är inte konstigt. Det är demokrati.

  7. Så länge MP är öppna med det tycker inte jag att det är speciellt odemokratiskt.
    Däremot kan det bli odemokratisk när man får vågmästarpartier oavsett färg. Då de kan få ett inflytande som är betydligt större än deras valmanskår motiverar.

  8. Jo, vi har ingått avtal om samarbete med med två andra partier och söker majoritet för det. Men om en sån majoritet inte kan bildas, så får vi kanske tänka om. Det är ingen nyhet, såna koalitioner finns på flera håll redan, exempelvis i region Skåne. Allt är bättre än att ge rasister makt. Det går vi till val på. Om svenska folket vill ge SD makt, så får man också ge dom egen majoritet. 51 procent eller mer, alltså. Sen var det inte ”Danmark” som ville skicka valobservatörer, utan två enskilda politiker. Valobservatörer granskar dessutom bara själva valet, inte hur vi politiker väljer att samarbeta.

  9. Affe: Grejen är som jag skriver till Anders att det ska förekomma kohandel för att utesluta ett parti som är ditröstat utifrån demokratiska principer.

    Nu har jag läst att just det jag upprördes över är taget tillbaka, det gäller inte längre. Men att befintliga politiker över huvudet på sina väljare anser sig stå över demokrati är fel.

    Hursomhelst blir det en spännande valvaka. Dessutom hoppas jag att vi får ett stort valdeltagande, det är vår skyldighet att rösta för att få möjlighet att påverka vem vi vill ha vid makten.

    Anders: Tack för tillrättavisningen. Jag ställer mig i skamvrån, right. Men: Om svenska folket vill ge MP, FI, C, V och FP makt, så ska vi då också ge dessa små minoritetspartier 51%, tycker du? Eller tycker du det är okej att 5-10% av valdeltagarna röstar på små partier så länge det inte är SD de röstar på? Isåfall kanske vi ska avskaffa partier öht och rösta på blocken, med personval till partiledare. Men fortfarande vänder jag mig emot att man motarbetar ett parti både från mediahåll och från politikerhåll. Tycker du det är demokrati? Om du bortser från vad du tycker om partiet ifråga. Om MP varit behandlade på det sätt som SD nu blivit behandlat, hade du ansett det vara okej?

Kommentera

