Regn…

Det är kallt, grått och höst. Mörkt.

Idag såg jag färgskiftningar i träden. Lönnarna har börjat, lindarna också. Snart är världen en explosion av färger. Men: Höst betyder mognad, inte mörker. (Jag läste det nånstans, ok?)

En annan plattityd som man brukar höra på hösten är den att ”vi befinner oss i den vår de svaga kallar höst”… (Dikt av Karlfeldt, för övrigt)

Nu är den stolta vår utsprungen,
den vår de svaga kalla höst.
Nu blommar heden röd av ljungen
och hvitt av liljor älvens bröst.

Själv både gillar jag och inte. Jag gillar den friska luften, den krispighet man känner, de vackra färgerna, de ljuvliga stunderna i skogen.

Men jag gillar inte mörker, regn, slask och känslan av grå-grå-grå. Det är dementorväder då. Sånt väder som suger glädjen ur själen.

Det är fredag kväll och jag har det fint hemma. Ljus ska tändas. Musik ska spelas. Jag tycker oftast det är ljuvligt skönt med ensamheten.

Men ibland ekar den. Högt.

Ikväll är en sån kväll.

(Vad FIN han är… The Boss… vilken man!)


Kommentera

