Fullt ös – medvetslös

Ja, nästan så…

Hockeyn igår var rolig. Det var länge sen jag gick på hockey i syfte att se en hel match. Prinsen har pallat knappt en period de gånger han varit med, men igår höll han ut hela matchen igenom.

De två första perioderna var småsega, hemmalaget spelade taffligt och sumpade chanser och slarvade bort pucken och så SKÖT de aldrig, bara åkte och fumlade med pucken… Tredje perioden var tät, snabb och intensiv hockey med en del gruff (bortalaget fick 10 utvisningar varav de 8 sista i sista perioden, hemmalaget fick 2 i första om jag inte minns fel) och det blev en nästan fullständigt osannolik kvittering i slutet på tredje med bara TVÅ sekunder kvar av matchtiden.

Sen förlorade de ändå i sudden, men spelar de så i matcherna framöver går det bra.

Det var liv på läktaren, vi stod i närheten av klacken dessutom. Några supportrar var av den hetlevrade överförfriskade sorten och liten prins lärde sig en mängd nya ord och för varje fras han inte kände igen så drog han mig i ärmen och ögonen lyste medan han upprepade vad han hört… Sport är allmänbildande, visst?

Han somnade inte förrän sent och hockey ville han gå på fler gånger, minsann. Och spela själv. Japp. Det var tufft, det smälldes och det bonkades in spelare i plexiglaset så det bågnade. Men nä, spela hockey är nog ingenting för bambiprinsen.

Trots sen kväll igår vaknade liten prins vid sju idag och jag VILLE verkligen inte vakna då… Så jag stapplade upp och gjorde frukost och försökte slumra lite till efteråt, det gick sådär. Missade ett samtal som jag gärna hade tagit – det blir så ibland när man glömmer ställa om från ljudlös när man går upp.

Så… vi har haft full rulle här idag, skogspromenad med pärlan (han är inte helt pigg, farbrorn) och möte med en snygg ungtupp som ändå inte riktigt vågade utmana pärlan fast han var så laid back, förresten var ungtuppen också rottweiler och hans husse var himla trevlig. 20 minuters pratstund i ösregn – är man hundnörd då eller?

Efter vi torkat så käkade vi lunch och spelade lite spel innan vi gick ner för att ösa själv, är det lördag så är det ösa själv-dag. Film och lördagsgodis och veckans enda läsk och prinsen var nöjd. Jag missade några stulna minuter där i soffan men lördagsmyset är heligt och prioriterat.

Och nu när kvällen kommit… så har det fulla öset förvandlats till medvetslöshet. Jag är trött.

Och i ugnen väntar en tjälknöl på att bli klar att doppas i lag. Jag ”hittade” en nötstek i frysen som jag köpt billigt nån gång för länge sen och den passar bra att avsluta billig vecka med.

Totalt inköp av matvaror förutom lördagsgodis har landat under 250 kr. Vilket iofs är en förbättring jämfört med sommaren som klarade sig på ca 600:-/mån. Då har vi ändå ätit helt icke sammansatt kött minst en gång i veckan förutom färs och kyckling.

Och ikväll är jag sugen på en brasa nu när prinsen sover.

Kommentera

