Valdag. Election day.

Idag går Sverige till val. Alla som har rösträtt har möjlighet att påverka.

Vi hade en diskussion om valet här hemma nu på morgonen. Prinsen ville inte gå och rösta, han ville stanna hemma och ta det lugnt, ligga på soffan och kolla tv.

I just den här frågan råder ingen demokrati i det här huset. Jag sa att han följer med ner till vallokalen oavsett om han vill eller inte.

Det höll han inte med om utan påpekade svagheten i min argumentation med ett ”Men du har ju sagt att alla får vara med och bestämma.”

Jag höll med i sakfrågan men tyckte att han då kunde starta en omröstning och sen göra som majoriteten bestämmer. Eftersom sessan också har rösträtt så får vi vänta till hon kommer hit.

Det tyckte inte prinsen. ”Då blir det ju två mot en.” Ja, sa jag. Det är så det är i majoritetsval. Och min prins är inte dum i skallen precis, han kontrade kvickt: ”Men hon får inte vara med och bestämma i det HÄR hemmet för hon har ett EGET hem att bestämma i.”

Jahapp. Det är ju attan att jag lär honom argumentera och analysera och ifrågasätta. När han vänder det mot mig.

Men jag har veto i sakfrågor och därmed har han inget val och jag är härmed anklagad för att vara odemokratisk i egenskap av ”familjebestämmare”.

Tough luck, prinsen.

4 svar to “Valdag. Election day.”

  1. Tough luck indeed…🙂 men samtidigt härligt att han ger dig lite diskussionsmässigt motstånd, eller hur ?

    You go girl, det blir en bra man av den gossen !

  2. Pappan: Nytt nick dagen till ära? *S* Ja, att han tänker och ifrågasätter är bra även när det drabbar mig, hehe! Jag lär mina ungar att tänka själva, att analysera och argumentera och förhandla. Eller – jag försöker lära dem. Ibland får jag erkänna mig besegrad och vika mig för god argumentationsteknik.

    Men inte idag.

    Och blir det en man av honom är jag nöjd, då har jag lyckats. Världen är full av vuxna pojkar, det finns för få män.

  3. Du får sätta honom in i minoritets vs majoritets-styre. Antal år fyllda = mandat. =)

  4. Christopher Says:

    Visst inte, jag har varit gift så jag vet hur det fungerar: Man har givetvis full demokrati i hemmet. Det är bara det att kvinnan har ordförandeposten…😉

Kommentera

