Improvisation

Kan bli riktigt bra.

Jag var sugen på curry och jag hade två tinade kycklingfiléer i kylen idag.

Efter en ”här är mitt kylskåp”-raid så fick jag fram följande:

Lök, gul, medelstor.
Kycklingfiléerna.
Citronjuice
Vitlöksklyfta
Milda matädel 4%

I skafferiet hittades:

Kokosflingor
Kokosmjölk, lättvarianten
Curry, gul, vanlig
Citronpeppar
Salt/Socker
Koriander

Jag grovhackade löken och finhackade vitlöken, brynte dem genomskinliga, tillsatte 3-4 tsk curry och lät den svettas lite innan jag la ner tärnad kycklingfilé.

När det var brynt slog jag på kokosmjölken och ett par msk kokosflingor och lät småputtra. Saltade. Smakade. Skvätte i citronjuice. Troligen ett par msk av den också.

Balanserade med nån nypa socker och lite salt. Det blev skapligt redan här. Redde av med lite maizena.

Men riktigt bra var det inte så jag duttade ner koriander i det hela. Nån tesked eller två med torkad koriander. Så det blev grönprickigt. Eh. Ja.

Spädde med Matädel. Smakade av lite med kryddorna. Lät det puttra medan riset kokade.

Japp, det blev lyckat.

Citrongräs hade nog passat jättebra men nu blev det vad jag hade hemma, helt enkelt.

Jag delade med mig till granntanten för god mat ska man inte äta ensam? Jag vet att hon gillar mat (vem gör inte liksom?) så hon fick en matlåda med köksspecial.

Och säger vän av ordning att ”det där låter ju som en korma” så ja.. det var åt det hållet jag ville få det. Och det blev bra. Fast jag inte hade varken spiskummin, mandel, russin eller ingefära. Kanel tänkte jag på men hoppade över.

Efter det umgicks jag med sessan lite, promenerade hundarna en sväng och jag hann väl vila en kvart eller så innan det var dags att ta kvällspromenaden med ovan nämnda granntant.

10 km på 1h 50min. Det ger en hastighet av ca 5,5 km/h – skapligt väl?

4 svar to “Improvisation”

  1. Granntanten Says:

    Skapligt? Riktigt bra,skulle jag vilja säga🙂. Skulle vilja säga till er som inte haft förmånen att få äta Milous mat att hon är en mästerkock!! Tack vännen för väldigt god mat❤

  2. Granntanten: Haha, det är ju bara när det blir bra jag delar med mig. Radhusbiffen på tallriken är inget att jubla över. *S*

  3. Lär inte dumt alls det där! Var evigheter sedan jag lagade på kokosmjölk, körde mig less på det när Lusen var liten och mjölkproteinallergiker. Funkar tom att göra pannkakor på, så kokosmjölk användes flitigt…

    Men nu blev jag sugen! Blir att handla hem i morgon!🙂

  4. Dys: Det var duktigt gott. Ännu godare idag när alla smakerna satt sig och utvecklats.🙂

Kommentera

