Telia – Felia igen?

Nej, jag ska säga direkt att i butiken är de hjälpsamma och vänliga även under högt kundtryck.

Men servicen? Reparationsverkstaden. Jag undrar hur deras arbetsorder ser ut? ”Om det inte är trasigt, åtgärda.”

För min lur skickades in för att byta slitdel på garantin. (Laddningsblecket var glappt.) Det är andra gången nu på två år, fine det kan jag köpa. Jag laddar, har headset, datakabel. Mycket använt blir det ju,

Men när luren kom tillbaka så var där ett nytt fel. Skärmen pixelerades och ”rullade” när jag stängde sliden. Så jag gick tillbaka. De skickade på sk. ”backrep” och luren kom tillbaka.

Med orden: ”Kan ej återskapa kunds upplevda problem.” Upplevda problem. Jahaja, inbillning hos kund? Nej, min själ. Det var långt ifrån inbillning.

Iaf. Jag försökte starta luren i butiken när jag fått hem den för att se och ev visa mitt ”upplevda problem”. Den startade inte. Den blinkade till och stängde av sig. Okej, fine tänkte jag. Den behöver laddas.

Så hem och stoppa i laddaren. Fick ingen symbol om ”laddning pågår” men jag tänkte att den nog bara behöver lite tid. Det var inte tid den behövde.

Det var HLR.

Den hade dött. Upphört att existera. Gone to meet its creator.

Jag blev inte så glad. Kan man säga.

Jag har annat att göra med min tid än att åka i skytteltrafik till Teliabutiken och reklamera dåliga reparationer. Dessutom kostar det 60kr per hämtning och lämning i busspengar. Som jag givetvis inte kan fakturera serviceverkstaden.

Nu är den reklamerad. För fel som funnits inte när jag skickade den till service, utan för fel som fanns när den KOM FRÅN densamma. Har de ingen funktionskontroll innan de skickar iväg de ”reparerade” produkterna?

Jag får veta i nästa vecka vad tillverkarens kundtjänst anser om reklamationen. Det blir intressant.

Fine om problemet kvarstår, fine om de inte upptäcker samma problem som jag, det kan jag köpa. Men luren ska fasen inte vara i sämre skick när den kommer TILLBAKA från reparation än när den skickades in.

Verkligen inte.

 

2 svar to “Telia – Felia igen?”

  1. De heter Anovo. De som säger sig reparera mobiler. De kanske lyckas ibland, men mången har försökt och allt för många får det du upplever.

    De är Certifierade enligt SSM-protokollet. SämstaServiceMöjlig där punkt 1 brukar vara ”det är antagligen inte fel på den, men det kan vi lätt fixa ”. Osv. osv.

    Det mest tragiska är att dessa har avtal med de flesta mobiltele-återförsäljarna och kan således monopol-apa sig bäst tycke själva.

    Nu vet jag vad du kanske tänker..:”vi ringer Anovo och kollar”…jo visst. Försök. Det kostar 20kr minuten att ringa dem och mail svarar de knappt på. Bra policy det där….

  2. Hej!

    Jag heter Susanne och jobbar på Telias kundservice.
    Det är tråkigt att läsa att du har haft, och har fortfarande, så mycket problem med din telefon.
    Det är självklart inte okej att du har fått tillbaka telefonen efter service med nya fel. Jag hoppas och tror att ärendet kommer att lösa sig på ett bra sätt till slut. Om det inte skulle göra det är du välkommen att kontakta mig. Du kan nå mig via den här länken:
    http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

    Med vänliga hälsningar
    Susanne Boström
    Telia Kundservice

Kommentera

