Spela spel?

Jag ägnar inte särskilt mycket tid åt att spela onlinespel. Och gör jag det så blir det oftast minröjning eller liknande.

Men det finns en kategori spel jag tycker är rätt så kul, och i perioder har jag spelat såna en hel del. Det är escape-spel. När man är instängd eller fångad eller liknande i ett rum eller en värld, och ska klicka sig fram för att lösa problem och ta sig ut därifrån.

Det började med spelet ”The Neverhood” på 90-talet. Det var ett dosspel. Jag tokgillade.

Prinsen spelar spel ibland. Favoritsidan är Spelo. Gissa vilka spel han fastnar för? Jo. Escapespel. (Ja, förutom bil/krasch/rally/skatespel då)

Här är två av hans favoriter, som han spelar ut nästan helt utan hjälp från sin kära mor. (Som gärna lägger sig i…)

Haluz (Det finns walkthroughs om man inte klarar av det…)

Haluz 2

Jag gillar att han väljer att spela såna här spel. Förmodligen för att jag gillar dem själv. Men också för att det är problemlösning och att man måste tänka på ett annat vis än när man spelar shoot/jump/click-spel. Man måste inte vara snabb i fingrarna, däremot måste man ha bra minne och fantasi. Och förmåga att lösa problem. Tålamodet övas också.

Prova!

 

Kommentera

