Söndag, utan blues…

Istället fullt upp.

Två fula trasiga bokhylledelar har rensats och delats och sammanfogats till en hel fungerande del. Mycket skräp innehöll de. Det står numera i förrådet i två kartonger samt ligger i soprum i påsar. Jag hade god hjälp, skönt det.

I den hela delen står numera prinsens akvarium och puttrar. Det har stått i förrådet ungefär hur länge som helst och jag har lovat honom att starta det i minst 1,5 år… Nu är det äntligen gjort.

Sen får han ta sina sparpengar om han vill ha såna där luftkrokodiler, döskallar, skeppsvrak etc. Det han önskat sig hittills är en kampfisk och några guldfiskar. Vi får väl se vad djuraffären säger om det.

Det räcker nog med några neontetra och nån elodea densa eller kanske en cabomba eller så först. (Tips på billig, fin och lätt akvarieväxt mottages tacksamt, vattenpesten är rätt trist) Dys! Du vet allt?

Annars blir det väl en botanisering på djuraffären och ett långsamt uppbyggande av både karet och invånarna, det ska iaf vara fisk som tål litet kar. Och som är relativt lättskötta utan massa bök.

Men hellre det än tjatet om en bulldoggsvalp? *S*

Söndag. Och allt är väl.

De där avlånga stenarna är borrkärnor från urberget. De är väldigt vackra.

 

8 svar to “Söndag, utan blues…”

  1. Jag tror zooaffären säger nej till kombon kampfisk – guldfiskar. Om jag inte minns helt galet så gillar kampfiskarna att äta just slöjorna efter guldfiskar. Det blir dyr kampfiskmat det… Cabomban äter fiskarna upp rätt fort, så nåt mer beständigt i grönsaksväg skulle jag satsa på. Fråga, för de vet i affären.

    Själv borde jag städa vårt akvarium. Jag har inte gett dem nya växter på över ett år och nu börjar de bli slitna. Dessutom är det rätt skitigt bland gruset, det ser otrevligt ut. Men å andra sidan är det ett skitgöra att göra rent och så länge det finns en massa små yngel (det är nog mest guppies och de gör sig inget vidare på posten kan jag tänka mig?) så verkar ju fiskarna må bra? Eller gör de som blommor och sätter knopp när de ska till att dö? :p

  2. -ME-: Ja, det tror jag med. Och guldfiskar vill helst bo stort. Det blir nog en kampfisk och några tetror.

    Vad gäller guppies så… du vet väl att de är flodfiskar, skapta för förhållanden där vattnet är grumligt och av dålig kvalitet? *S* (Det var ett problem i reningsverken förr, just att guppies överlevde att bli nedspolade i toan. Nu vet jag inte, de har väl för starka kemikalier för att nåt ska överleva.)

    Har ni stort kar? Jag har missat det helt. Men det tar ju inte lång tid, ens med ett stort. Har du dammsugare till gruset?

  3. Hej!
    Vad fint akvariet blev. Det är snyggt och rogivande, men eftersom jag är lat av naturen så kommer det inte att bli något akvarium här. Dessutom har vi två katter och jag tror inte att fiskarna gillar sådan uppmärksamhet.
    Ha det gott…
    Kram
    Tina

  4. dysnomias Says:

    Anubias! Bind fast på en rotbit, blir jättevackert! Gräv INTE ner i sanden, då ruttnar rötterna. Tåliga men växer ganska sakta.

    Hornsärv. Gillar inte att flyttas, men väl värt att försöka med då den är fantastisk mot alger (alger bekämpas med mycket växter och snabbväxande är extra effektiva!). Växer som ett ogräs när den väl rotat sig och går att både plantera och använda som flytväxt (bra om man vill ha kampfisk, de gillar inte direkt ljus från lysrören utan vill ha flytväxter). Brukar vara billiga i djuraffären!

    Två vanliga växter som går att hitta i de vanliga djuraffärerna. Sen finns det ju såklart fler. Här gäller ju samma som när man väljer fisk; hur är vattnet? PH-värde? Hur är ljuset? Vilka fiskar vill jag ha (äter de växter tex?)? Men de två ovanstående är opretentiösa.🙂

    Vad gäller fisk så klara sig en ensam kampfisk på väldigt lite vatten. 20 liter har jag för mig är minimumkrav om man bara har EN kampfisk (och inga fler). Till den passar ett gäng (minst 8 då det är stimfiskar) små tetror av tålig art. Minns inte hur stort kar det var, men 30-40 liter va?

  5. Tina: Tack. Man kan ha katter och akvarie ihop, om man har ett kraftigt täckglas. =)

    Dys: Tack för tipsen! Mätte karet igen, det är 25*50*30 så det är 37,5 liter.
    PH och sånt är överkurs. *S* Opretentiösa växter (och fiskar) gillas! Jag har en gammal lysramp med glödlampor i. När de pajar får jag se vad jag gör åt saken, kanske har akvarieintresset svalnat då. Om inte löser vi det då.

    Tack för tips, jag gillar Anubias! Hornsärv ser lite ut som en blandning mellan elodea och cabomba tycker jag.

  6. dysnomias Says:

    Uj… Inte mycket man kan stoppa i ett 37-literskar.. Funderat på räkor?

    Glödlampsbelysning är inte direkt ultimat för växter, men det du kan göra är att byta ut till energilampor!
    Om insidan av lysrampen är mörk så kan du måla den vit (om du har täckglas på akvariet så funkar det med vanlig, billig hobbyfärg!). Förbättrar avsevärt!🙂

    Och… All akvaristik (om man vill ha levande växter och fiskar) handlar om vattenkemi.😉

  7. Funderat på räkor, ja. Men inte sagt nåt till prinsen om det. Igår kom förslaget på grodor upp… *gulp* Insidan på rampen är iaf vit, så långt allt väl. Energilampor får det bli när de pajar eller när jag kommer mig till ikea (där de har billigast såna). Meh, var inte så jobbig, vattenkemi? RÄCKER det inte med att det bubblar och att jag har ett filter/pump?😉 (PH-kit och sånt brukar vara ganska dyra😦 ) Jag får satsa på TÅLIGA firrar istället. *haha*

  8. dysnomias Says:

    Hupp, hupp, hupp! Först NU noterade jag de där borrkärnorna! Berg brukar inte vara bra. Berg innehåller ofta metaller. Metaller är inge bra ut vattenkemisynpunkt och inge nyttigt för vare sig firrar eller växter.

    Vet du vad det finns i berget de kommer från? Om du vet med säkerhet att det inte är tungmetaller så kan du testa. Då är det så små mängder att det inte utgör någon fara. Men om du är det minsta tveksam; chansa inte.
    Likadant när du plockar vanliga stenar ute för att dekorera karet med. Testa med en magnet. Om magneten drar det minsta mot stenen så stoppa inte ner den i karet!

    Det finns små kit för vattenkemi och de är inte såååå vansinnigt dyra. Det mesta kan du ändå känna dig fram till med sunt förnuft. Vattenbyte baserat på vattenmängd/fiskcentimeter, inte rengöra filtret mer än när det är tvärstopp (se till att ha bra filter, många går det att byta materialet i till mer grovporigt som rymmer många fina bakterier) och mata ytterst sparsamt.
    Ett akvarium med god vattenkemi tar i princip ingen tid att sköta. Ser fiskar och växter bra ut och du enbart ägnar en kvart i veckan åt ren skötsel; då har du bra balans i karet.🙂

Kommentera

