Att tänka positivt…

Jag upptäcker utmaningar i att ta sig fram på kryckor utan att belasta gipset. Positivt tänkande: Inlärning betyder utveckling och problemlösning innebär stimulans. Dessutom får jag starkare armar.

Det är när jag är hindrad att göra sånt jag tar för givet som jag inser hur skönt det faktiskt är att kunna röra sig obehindrat, att kunna ta en mugg kaffe till datorbordet eller att gå till affären och handla utan problem.

Även om livet har sina små bekymmer.

Jag fick rådet att ringa till hjälpmedelssamordnaren för att få hjälp med tex en pall till duschen och mjuka handtag och broddar till kryckorna. När samordnaren kom hit hade hon med sig en rullstol också.

För att göra det lite lättare att vänja sig vid kryckorna utan att få ont i axlar och handleder med tanke på att jag ju inte är smärtfri ens med obruten fot.

Jag avskyr att vara ur funktion och beroende av hjälpmedel. Även om det är en begränsad tid. De som alltid måste leva med rullstol och kryckor har mina sympatier.

Förutom det, så… har det varit ruljans här idag. Grannar har kommit och gått i samma ärende som igår – vi har en granne som inte är frisk och h*n har haft en period med dåligt mående nu och bovärd samt boendekonsulent försökte prata med denne.

Idag fick vi ringa efter myndighetspersoner.

Och givetvis, när det kliver in två bredaxlade, långa och snygga konstaplar i lägenheten sitter jag med sunkfrilla och gipset i högläge… Varför kan de inte komma när man är på topp?

Jag berättade vad jag visste och sa att grannen bröstat upp sig och hotat folk runt omkring sig och de sa ”Det kan vi -hoppas- han gör nu också då”.

En av konstaplarna sneglade lite på prinsens leksakshandbojor som hängde på hatthyllan, de är i metall och ser ganska verklighetstrogna ut. Jag undrar vad han tänkte, det blev inte läge att säga att det var leksaker. *haha*

Men jag antar de har sett värre saker än så. För övrigt plockade de med sig grannen i bilen.

Resten av kvällen har spenderats i lugn och ro. Med god mat och film. Och ett par snabba stulna minuter.

Förresten stjäl jag en fredagstub.

Det är en väg som känns alltför välbekant.

7 svar to “Att tänka positivt…”

  1. Här kommer fler positiva infallsvinklar. Det är inte sommar och 28 grader varmt, vilket ger ett stort beroende av strupstickor. Man får inte bara armar av kryckor, de hjälper även axlar och bröst. Har man ”tur” så är man inte så klumpig att man bryter en arm samtidigt, en i mitt hushåll har gjort det. Och inte minst, det är en stor lättnad när man får lägga det.
    Dessutom kan man få en cyberkram från sydligare nejder.

  2. Hej!
    Jag hoppas foten blir bra snabbt, men det kan ändå ha sina fördelar. Nu måste omgivningen passa upp på dig. Du ska bara sitta på en stol och bli uppassad med saker som choklad och annat godis.
    Visst är det typiskt att man inte är upp piffad när polisen kommer. Nästa gång får du snygga till dig och sedan ringa till grannen.
    Var rädd om dig.
    Kram
    Tina

  3. EnAnnanGranne Says:

    En positiv sak är att man får gå på terapin och knyppla och måla i akryl. Och kaffet är alltid 1530🙂

  4. Affe: Fast när benet svullnar så klias det under gipset ändå, även om det kanske inte är SÅ illa som på sommaren. Jag hoppas att jag slipper bryta en arm också, det räcker SÅ väl med en fot…
    Tina: Omgivningen består av en sjuåring och även om han gör så gott han kan så behöver han nog mer passning än han ger… Vad gäller poliserna så slipper jag helst se dem i tjänsten egentligen, hur hett det än är. :p
    GS: Akrylmålning är grejen! Trots att jag fick stå ut med både trakasserier och verbala påhopp från terapiverkstadspersonalen med assistenter.😉

  5. Tänkte lite extra på dig nu i kväll.. var nere i stora staden och det var gott om poliser😉

  6. EnAnnanGranne Says:

    Nästa vecka så har terapin planer på att bygga fågelhus av klädnypor. Samt kaffe vid 1430😉

  7. U: Hehe, det är inte så att jag är uniformsgalen. (väl?) men när de bara dyker upp sådär i vardagsrummet så blir det lite lätt andnöd.😆

    GS: *asg* Bygg du. Som redan har pippi. *S*

Kommentera

