Harry Potter…

Jag har läst alla böckerna. Även sett alla filmer som getts ut. Hittills.

De blir bara mer och mer avancerade rent filmtekniskt… Massor med effekter, krasch och bang. Några var riktigt häftiga, faktiskt.

Men. Jag tyckte att den sista boken var ganska… långrandig. Så många karaktärer, så mycket delintriger att hålla reda på. Och det gjorde att filmen också blev rätt tråkig. Seg.

Dessutom tappades massor av saker som händer i boken, förklaringar till vad, vem och varför… Som man iofs vet om man läst boken, men ändå. Har man inte läst böckerna så får man inte full behållning av att se filmerna. Då blir de mer eller mindre bara… medioker fantasy.

Jag saknade humor och jag saknade flera av mina favoritkaraktärer. De kommer säkert komma i den sista delen som troligen lär vara en krasch, bang, blixt och dunderföreställning från början till slut.

Jag tog mig till bussen och från bussen till bion och hem igen… på kryckor. Det känns att foten inte är helt läkt och det gör ibland ganska ont även om jag försöker gå försiktigt. Men jag börjar få kläm på käpparna nu, och jag får inte lika ont efteråt som första dagarna. Progress, jag har den.

När jag kom hem från bion var jag slut. Tänkte skriva färdigt en grej jag hade i huvudet. Men det blev inte riktigt så, det låg ett pm i min inbox på fb och jag ägnade lite uppmärksamhet åt någon som behövde det och jag hoppas jag gjorde skillnad… Ibland är det inte mer som behövs än någon som lyssnar och vänder på pusselbitarna så man ser motivet.

Ibland är det jag. Ibland gör någon det åt mig.

Och jag stal några minuter.

The birds they sang
at the break of day
Start again
I heard them say
Don’t dwell on what
has passed away
or what is yet to be.

Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack in everything
That’s how the light gets in.

 

4 svar to “Harry Potter…”

  1. Christopher Says:

    Hmmm, låter ju inte bra då min lilleman vägrar att läsa böckerna. Jag får väl sitta och muttra förklaringar i örat på honom på måndag när vi skall se den…

  2. Christopher: Den är okej som actionrulle – Sessan älskade den. Även om jag tyckte den var lite ”för lång” med sega passager – den är nog tvungen att vara så lång för att få med så mycket som möjligt. Skulle de ha med allt det som ingår i böckerna skulle varje film bli en tv-serie.

  3. Mina barn får inte se filmerna förrän de läst böckerna. Junior håller just på med slutet på sjätteboken och han har sett t o m fjärde filmen, så no HP på bioduk för honom. Minior håller på med andra boken på kassett. Det är att läsa det med.

  4. -ME-: Det är en bra princip, tycker jag. Böckerna är bättre, definitivt. Men min prins är inte där än, även om jag gärna läser böckerna för honom. Jag ska ta upp det igen, kanske vill han börja lyssna nu, han har inte haft tålamod innan.

    Men jag tycker att de är bra otäcka, de senare filmerna. Från femman och uppåt ÄR det inte särskilt ”barnvänligt” och det räckte med trean och fyran för att vara otäckt här hemma.

Kommentera

