Första snön

Idag kom den första snön som gjorde det lite lite vitt på marken. Den stannade inte kvar så länge innan nederbörden (världens blötaste fågel för övrigt) byttes till regn… och det blev grått. Igen.

Idag behöver jag tända ljus. Tusen ljus sådär överallt. För att jaga kyla och klibbigt novembergrått ut ur benen…

Idag hade jag tyckt att det vore skönt att kliva ner i ett hett bad med en massa ljus runt badkarskanten och över hela badrummet… Sjunka ner under ytan med öronen och bara bitvis öppna ögonen för att fylla på med hett vatten. Möjligen lyssna på vacker musik eller en ljudbok, stänga ute världen en liten stund.

Men jag har inget badkar. Och jag har en fot med en gipsklump som nog inte är så kompatibelt med badkar, har jag en känsla av.

Istället sitter jag och pluggar, jag läser saker i mina böcker som jag har svårt att få sammanhang i. Det är inte svårt att -förstå- vad jag läser, det svåra är att hitta tråden. Och jag låter tankarna vandra.

Ett stycke ur den av mina böcker som är lätt den här kursen:

”Med postmodernism kan också avses en gradvis etablering av värderingsmönster som delvis skiljer sig från det tidiga industrisamhällets. Dessa värderingsförskjutningar tar flera decennier i anspråk men leder med tiden till en förändrad värderingsstruktur inom alla samhällen som genomgår en moderniseringsprocess. ” (Hällstén & Tengblad 2010)

Och ett stycke ur den mindre lätta boken, även tidigare beskriven som ”onödigt bajsnödigt” skriven:

Knowledge and skill which apply across a range of situations (i.e. that ‘transfer’) are said to be more ‘generic’ than knowledge and skill which are confined in some way to the context in which they were acquired. From an educational perspective, the practical interest in transfer is to identify the conditions under which generic, transferable knowledge is more likely to occur. (Boud & Garrick 2001)

Ur de här två böckerna ska jag nysta den röda tråden och knyta upp det jag hittat i min intervju avseende SWOT – exempel inom fyra faktorer ska knytas till logiska, analytiska och diskuterande sammanhang ur ovanstående kurslitteratur.

Jag har inte råd att låta tankarna vandra, alltså. Jag behöver vara skärpt och fokuserad. Men min KASAM är inte här just nu.

Kanske hade jag hittat den i ett hett bad?

Lyssna. Njut. Den är fantastisk, vemodig och vacker. Passar min melankoliska halvfinska själ.

2 svar to “Första snön”

  1. Granntanten Says:

    Du vet vart du ska vända dig om du vill ha ett hett bad!!?? Att du har gips är inget hinder. Det ordnar väl vi?🙂 Efter våran terapipromenad ikväll så kanske det skulle sitta fint med ett bad?

  2. Granntanten: Absolut! Fixar du bara lyftkran så kommer jag och badar. *S*

Kommentera

