Plugg och poeter.

Medan jag skriver så låter jag orden skölja över mig… Jag provar dem mot varandra, jag ställer en formulering mot en annan och lägger en tredje åt sidan att användas senare. Kanske.

Jag tar en paus och skriver på Skype med en kurskamrat. En slipad intelligens, en skärpa och ett djup. Humor, bitsk och bitande.

Jag fortsätter, skriver… tappar tråden.

Lyssnar på musik. Poesi. Låter orden sjunka in. Funderar.

Blir bjuden på middag, orkar inte gå, kan inte tacka nej. Ambivalens.

Jag är trött idag, tung i huvudet och seg i tanken. Jag önskar mig en Rita Skeeter-penna som skriver min tenta åt mig. Fast hur hade den sett ut då?

Fantasier, jag har dem.

Ord ekar i huvudet. Känslan av dem studsar runt i mitt system. Några ord, en formulering, en fras dröjer sig kvar. Varför fastnar somligt medan annat… försvinner, löses upp?

En mörk röst fyller mitt huvud. Poesi.

Don’t matter if you’re rich and strong
Don’t matter if you’re weak
Don’t matter if you write a song
The nightingales repeat
Don’t matter if it’s nine to five
Or timeless and unique
You ditch your life to stay alive
A thousand kisses deep

5 svar to “Plugg och poeter.”

  1. Hej!
    Jag tycker verkligen att jag känner igen det här… Det är nog många som upplever det så. Det kanske kan vara en tröst när det känns som värst.
    Kram
    Tina

  2. Jag känner också igen det och är både avundsjuk och lättad att jag inte har de problemen längre. Någonstans söderöver sitter jag och är med dg i alla fall.

  3. Tina: Ja, jag är nog inte ensam om mina tankar. Skönt det!

    Affe: Prova att börja på en mag? Man kan läsa en mag på deltid, kvartsfart eller så.

  4. Tyvärr har jag för mycket självinsikt, jag är för lat helt enkelt.

  5. Affe: Lat? Definierar dig inte som lat mtp din träningsmängd. *S*

Kommentera

