Fredag!

Har jag glömt det i allt bitchande lately? Seems like it…

Nu stänger jag skolarbetet för ett par, tre timmar och fortsätter sen när prinsen sover. Jag tar fredag en stund.

Liten prins stack från fritids idag och en av hans lärare lät rätt trött när han ringde hem och frågade om han kommit hem. Jag förklarade att prinsen inte fick sticka hem sådär och att jag skulle ta ett snack med honom. (Han hade sagt att han skulle hem och att jag hade sagt åt honom att gå hem.)

Anledningen till att han stack hem? Han hade puttat en tjej och kastat en snöboll på en annan och tordes inte gå in på fritids för att då trodde han de skulle bli arga på honom. Det kom fram i diskussionen att ja, han hade visst gjort det. Och nej, det var inte snällt.

Men tjejerna hade kallat honom fula ord och han hade blivit ledsen. Och när han blir ledsen så visar han det inte utan frontar, blir arg, går i försvar. Jag förstår hans reaktion och jag förstår att han inte kände sig säker nog att gå in till fritids… För tjejer i grupp är verbala små höns och i det gänget får en fysisk liten prins inte en syl i vädret utan istället skulden för det som hände och blir syndabock och ”den som var dum.”

Jag ska ta upp det med personalen på fritids. Igen. Det är inte första gången som liten prins får skulden för ATT han inte gör saker i smyg, för att han faktiskt försvarar sig eller helt enkelt är ganska rak och säger ”Ja, det var jag” och de andra som kanske var med skyller ifrån sig och säger att nej, de var INTE med om jävelskapet…

Nej, han är ingen ängel även om han ser ut så. Men han är heller inte skuld till allt elände som händer även om det tydligen ”händer mycket omkring prinsen hela tiden”.

Han har lång väg att gå innan han är subtil, konspirerande och gör eller säger saker i smyg, om man säger så.

Och det passar inte alltid in. Min lilla minsta har humör och behöver lära sig behärska det. Det är något som tar tid att lära sig, väldigt många vuxna har inte grepp på det heller.

Men nu har vi fredag. Och ska käka pastagratäng till middag med fruktsallad till efterrätt.

Och musiken… skruvar vi upp. Fredagstub, fredagskänsla!

Lady Gaga – Poker Face

Och för er som inte har spotify – youtube it.

 

2 svar to “Fredag!”

  1. Hmm..jag såg situationen med att han ej vill in på fritids och det jag reagerade starkt på var att ingen av personlen sprang efter B utan bara mer eller mindre suckade och nöjde med svaret från B att du hade sagt att han skulle hem..(kan tillägga att dom i personalen inte ens var ute utan ropade från fritidsdörren).Tänk om du inte hade varit hemma då? Vems är ansvaret då för ditt barn??

  2. Tezz: Åfan. Jag ska ta det med mig när jag frontar dem och jag ska prata med hans pappa också, han kan vara rätt bra på att röja om han upplever en orättvisa. Och de VET på fritids att jag ALLTID ringer om hans tider ändras, det har aldrig hänt innan att jag INTE ringt. *sur*

Kommentera

