Oh, happy days!

Fredag och plugget är avklarat vid fyra, yay!

Jag tänkte faktiskt ta helg… Det är kalas att förbereda, det är prinsparty på gång! Och liten prins kommer bli SÅ lycklig för något han önskat hett och länge hann levereras med posten idag. Jag beställde sent, men det var för att jag inte var säker på om jag hade råd. Men hellre EN jippi-present än flera jaha-presenter.Tycker jag. Prinsen lär få presenter av familj och vänner också.

Och imorgon måste vi in på stan för att köpa nya vinterskor. Det behövs verkligen, han har redan slitit ut ett par, iofs begagnade men de såg oanvända ut när han fick dem. Det gör de inte längre, kan jag säga.

Dagen har bestått av plugg, plugg och mer plugg. Statistik och vetenskapsmetodik – jag försökte vara fokuserad. Jag är inte ensam om att känna mig trött och förvirrad. Förresten fick vi en ny definition, vi är inte förvirrade, vi är i en inlärningsprocess.

Japp, då vet vi. (Det känns misstänkt likt förvirring, faktiskt)

Förresten har jag fått ett glatt besked idag. Som gjorde livet en smula enklare. Eller julen, iaf. (Jag sökte från en fond och fick fondmedel beviljat till jul.)

Något trist hände också. Eftersom jag satt i seminarie hela eftermiddagen skulle Sessan hämta Prinsen från skolan. Och hon skulle in på affären och handla fika till liten prins och sig själv, de skulle åka pulka i solskenet.

När hon var inne i affären blev prinsen överfallen av en äldre grabb, och rejält mulad och jagad. Ett par vuxna såg hela förloppet och prinsen som ibland kan vara kaxig var helt oskyldig den här gången och blev rejält skrämd.

Sessan rusade ut som en lejonmamma redo att gå i försvar. Ingen gör hennes bröder nåt ont! De fick fatt i de vuxna, och biträdande rektor passerade och grabben var identifierad. Lite efterforskningar senare visar att det är en grabb med problem, bristande impulskontroller och aggressivt beteende. Han är ”känd” bråkstake. Men man ger sig INTE på nån som är hälften så gammal, och man gör det inte oprovocerat.

På måndag går vi vidare med det. Det visade sig att det inte var första gången han blivit jagad av den här äldre grabben heller. Sessan ringde storprinsen också och bad honom hålla ögonen på liten prins på skolgården och det lovade han. ♥

I övrigt så planerar vi… Vi planerar julfirande innan prinsen åker med pappa till långtbortiskogen för julfirande med vänner, vi planerar tårtkalaset på söndag och mamman planerar fyllningen i tårtan som inte lär bli nåt kreativt mästerverk men förhoppningsvis smaka gott.

Jag har varit nyfiken på Dumleganache länge nu så det måste jag prova. Frågan är vad jag ska ha i andra lagret. Hallonmousse tror jag. Eller kanske bara vaniljkräm med knappt tinade hallon ovanpå?)

Dumleganache (som -ME- gör den!)

  • Koka upp 3 dl vispgrädde och häll över en påse dumlekola.
  • Rör länge och envist tills kolan löst upp sig. Ställ bunken i kylen.
  • Vispa dumlegrädden till lagom moussekonsistens.
  • Bred på tårtbotten.

(Men nu undrar jag, om man gör en långpannestor tårtbotten, behöver man då ha dubbel sats dumleganache? Nog säkrast.)

Det är fredag. Det är helg. Det är kalas. Kan det bli bättre? Happy days!

4 svar to “Oh, happy days!”

  1. Skulle det råka bli lite dummlefluff över så går det ju säkert att göra slut på utan tårtbotten… 😛 Det lät väldigt mumsigt.

    Korkade snömulande surkart är Jä***ligt störande. Hoppas det löser sig.

  2. U: Ja, det svåra är nog att få det att räcka till tårtbotten, jag lär få hysta ut ungen i en snödriva så jag får göra klart själv (och slicka skålen *S*)

    Vad gäller grabben som mulade – vi går vidare med det i veckan. Även om EN grej inte är så ”farlig” så var själva sättet han gjorde det på så hänsynslöst… det var inte ”bara bus” liksom. Han hade tydligen varit på andra småungar också sen, efteråt, enligt en som sett hela händelsen.

  3. En gång är ingen gång och två gånger är tre gånger för mycket – och det där var ju inte första gången. Små prinsar ska inte vara oroliga för att gå till skolan, det är faktiskt olagligt. *blir också tigermamma emellanåt*

    Den där ganachen ska stå över natten för att gå att vispa, jag hoppas jag sa det! Eller minst 10 timmar i kyl i alla fall. Det funkar inte, för mig, med snabbkylning i frys eller så.

  4. -ME-: Precis exakt. Jag pratade med prinsepappan igår också – sånt är viktigt att informera om. Och han ska med på mötet när det blir. Han är politiskt inkorrekt så det skriker och det kan vara bra ibland. =)

    För övrigt så ja, jag vet. Jag gör dumlefluffet idag och vispar imorgon.

Kommentera

