Kvällsmys…

Vi kunde inte enas om vilken film vi skulle se.

Så vi såg på Discovery. Och jag försökte formattera ett usb-minne med skräp på. Vi var trötta allihop.

När prinsen väl la sig så tyckte han det kändes pirrigt att det inte är söndag ännu. Att det ligger ett paket inne i mitt sovrum nånstans som väntar på att bli öppnat. Det killar i magen att veta det.

Förväntan. När den är som bäst. När man är nästan åtta år och inte vet vad man får, men att det var ett rätt stort paket…

När man gissar på saker och mamman säger ”nej, ÄNNU bättre”. Då liksom ryser det i liten kille och han kan inte ligga STILL så full av förväntan är han.

Jag ska göra en liten liten tårta bara till honom som han ska få på sängen. Ställa klockan och smyga upp. (Han har fått för sig att han alltid blivit firad så, vilket inte är sant. Han har alltid varit vaken först.)

Han ska få öppna alla sina (båda) paket på morgonen. (Sen lär jag få lugn och ro?)

Förväntan. Jag hjälper honom att bygga upp den. Känna längtan.

Pirret i magen.

Och han kommer bli SÅ glad.

Lilla prins. Ikväll har han skrämt fiskarna och fluffet på samma vis som han blev skrämd av pojken med snöbollarna. Sprungit emot och skrikt och tvärnitat framför med uppspärrade händer. Jag har sagt ifrån. Han har gjort om.

Övat sig i att hantera rädslan han kände. Genom att upprepa det han var med om.

Han pratar inte om det. Han visar. Utan att varken veta eller förstå att han visar och spelar upp det. Jag ser och bemöter. Visar hur man ska bemöta, vad man får och inte får göra. Utan att nämna det som hände med för många ord, prinsen har inte det behovet av språket som konfliktlösare. Ännu.

På måndag ska vi prata med skolan. För pojken med snöbollarna fortsatte att vara dum med småbarnen som väntade på skolbussen enligt en bekant som såg det.

Och jag tänker alltid skriva kort och kul. Det blir det aldrig.

2 svar to “Kvällsmys…”

  1. Men kort och kul liksom, vem vill läsa sånt? Eller ja, det kanske man vill men då finns det tramsbloggar och seriestrippar att läsa. Jag föredrar substans. Även om den ibland är krypterad på både ena och andra sättet.

  2. Mimmi: Kvalitet före kvantitet, då? *S* Och vadå krypterad? =)

Kommentera

