Julefrid…

och jag gör annat än skriver tenta. Så… ovanligt. Shame on me!

Jag klickar mig runt på nyhetssidor och jag som inte har energi att engagera mig i världens hemskheter längre… snubblar genast över ett par saker jag blir SJUKT upprörd över. Lite händer det samman med att en facebookvän tillika veterinär igår räddade livet på en liten extremt vanvårdad hund som kanske inte klarar sig…

HUR kan människor vara så grymma? Jag vet att det finns mycket elände i världen och jag vet att man måste avskärma sig för tar man in allt elände som springer omkring därute blir man nog galen…

Det jag upprördes över just idag istället för att skriva om mentorskap och swot-analys var på temat djurplågeri:

Två små troligen insmugglade valpar dumpade i en snödriva. De är nu inlämnade till ”hundgård” (hundpensionat?) och ska hitta nya hem. Iofs konstigt mtp att om tullen tar hundvalpar i beslag så avlivas de pga risken för smittospridning. Även om jag i mitt stilla sinne ändå tror att mörkertalet vad gäller insmugglade hundar är enormt stort. Vi kan inte längre skydda oss mot dvärgbandmask och andra hemskheter som riskerar komma hit från kontinenten.

Från artikeln:

De två små hundvalparna hade lämnats att dö i en kall snödriva.

Men en förbipasserande kvinna hörde deras pip och räddade dem från den bistra kylan.

Nu söker syskonen ett nytt hem.

När kvinnan passerade snödrivan vid Tandläkarhögskolan i Malmö i går hörde hon plötsligt flera små pip. Begravda i snön hittade hon två små övergivna hundvalpar.

– Den som hade placerat dem där hade uppenbart gjort det medvetet och med avsikten att de skulle frysa ihjäl, säger Anders Kristersson, inre befäl på polisen i Malmö.

Den andra artikeln jag blev upprörd (ledsen) över var ett riksmiffo i norrland som strypt katter, plågat hästar och älgar (!) och dödat en hund med bultpistol som han sedan flått (!) och han ”kan” komma att ställas till ansvar…

Ur artikeln:

Scenen är som tagen ur en skräckfilm.

Döda och plågade djur instängda, upphängda.

Men den här gången är ”Djurkyrkogården” inte en Hollywoodfilm eller en Stephen King-roman.

Det är verklighet – på en gård i Sundsvall.

Ett blodspår syns i snön.

Det kommer från en hund som avlivats med en bultpistol. Hundens hud är flådd, men dess svans har dock sparats.

För att användas som sopborste.

Vad FAN är det för FEL på folk?

Andra saker jag reagerat på är att licensjakt på varg ska tillåtas igen. Jag begriper verkligen inte hur 200 vargar kan vara ett så stort problem i ett såpass stort och glest befolkat land som Sverige faktiskt är. Jag kan bara säga att varghatarlobbyn verkligen lyckats.

Dessutom reagerar jag på hur kraftfullt Microsoft reagerar på att det finns planer på att släppa ett ”sexspel” till xbox. Skjuta, döda, lemlästa, köra på och slå på käften går bra, men att ”tafsa” (bara ordet…) är fult? Trots att det faktiskt finns kvinnor som gillar att bli ”tafsade” på – även om de råkar vara fiktiva spelkaraktärer? Jag begriper att utvecklandet av spel kan gå ”hur som helst” men seriöst… att se fiktiva karaktärer ha ”samtyckande sex” hur jäkla farligt är det? Sorglig moralpanik.

Förutom det så… är allt bra? (Och alla sätt att fly från släptentaskrivning är bra? Hmm?)

Ikväll har jag en middagsdate med bästaste Granntanten. Fy fan vad vi ska njuta av maten och jävlar vad vi ska skratta åt allt – det var alltför länge sen vi hade våra middagsdater nu.

Mr Golden Voice om ”the future” (texten… texten…)

2 svar to “Julefrid…”

  1. Tror felet är att vi människor i grunden bara är ett rovdjur bland de andra… Men en del av oss lyckas förtränga det – andra inte.

  2. Helen: Fast inte ens rovdjuren är utstuderat grymma med sina byten – och de dödar inte för nöjes skull utan för mat. Förutom tamkatter, då. Dessutom har vi människor både kultur, moral och civilisation – vi borde vara mer utvecklade än så, än att finna nöje i att utnyttja eller plåga andra levande varelser.😥

Kommentera

