Silent night…

Holy night…

Dagen har gott i slow motion. God Jul-sms’en har ramlat in. Några har skickats också. Jag har fått några riktiga pappersjulkort – men fler jul-sms. (Däremot har jag inte skickat några julkort alls på flera år.)

Det är fixat lite här hemma, ljus är tända och tv’n är avstängd. Tror inte jag kommer starta den idag alls, den är oftast avstängd när prinsungen inte är hemma.

Sessan ringde och önskade sin mor en god jul, hon firar med pappa och lillebror idag och jag hoppas hon har en fin, skön, avkopplande dag och att lillebror uppskattar julklapparna han får.

Själv har jag lyssnat på ljudbok, tagit en lång, lång dusch (det är så SKÖNT att kunna ta av aircasten och slippa packa in ett gips, bara en sån sak) och sippar på lite julmust och kollar nätet…

Man kan följa tomtens färd över världen om man är lagd åt det amerikaniserade hållet – Norad håller koll på var han är.

Än så länge har han bara hunnit med australien, halva asien och indonesien… Hur många som nu firar jul i asien och indonesien vet jag inte. Det går även att följa tomten direkt i google earth om man så vill.

Jag vill inte, jag lyssnar på soft musik och drömmer dagdrömmar istället.

Och förstås, den obligatoriska versionen av Silent Night:

Glöm för all del inte varför vi firar jul mitt i julmat och klapputdelning. Det är midvinterfest.
Vi delar ut julklappar, binder en havrekärve och ställer en julbock vid granen – hedniska riter som införlivats i kristendomens firande av jesu födelse.

Själv är jag altruist och tänker att Gud och Tomten är ungefär lika abstrakta – två farbröder med skägg som på nåt märkligt vis ser om man är snäll eller inte.

Har jag sagt att jag är en Grinch?

Kommentera

