Lady Midnight…

Det har blivit sista dagen på sista första decenniet i det andra årtusendet i vår moderna tideräkning…

Dags för reflektion, igen? Nej. Jag orkar inte. Men jag minns att för tio år sedan stod jag rätt så nyseparerad från mina stora barns far och tittade på fyrverkerier på balkongen med ett sovande barn och ett barn inlindat i en filt i min famn…

Så mycket har hänt sedan dess. Det har nog varit ett av de mest omtumlande decennier av de fyra jag upplevt hittills. Det tuffaste både fysiskt och psykiskt på fler än ett plan.

Men jag har gått starkare ur det.

Och jag är på väg. Framåt. Kanske två decennier försent, men… bättre sent än aldrig. Jag jobbar för vår framtid och när liten prins ikväll frågade mig: ”Mamma, varför måste du göra så mycket skolarbete?” så svarade jag: ”För att få en bra utbildning och ett bra jobb.” Han sa: ”Ja, då kan man köpa saker.” Och jag höll med: ”En bil. Och åka på semester och sånt.”

Min lilla kloka prins funderade på det en stund och så sa han: ”Men mamma… Jag tycker ändå att vi har det bra tillsammans. Jag får en massa saker som smällare och julklappar och sånt.”

Han saknar inget. ♥

Vi pratade lite till innan han somnade, om vad man har och vad man behöver och om man är glad eller ledsen och om man har någon att älska. Mazlovs behovstrappa på åttaårings nivå, han sammanfattade den rätt bra:

”Har man bara sin mamma hos sig och sin säng och sin 2-2’s (nallen) och en mamma som kliar på ryggen när man ska sova så är man lycklig…”

Lycka. Det är att ha en liten prins.

3 svar to “Lady Midnight…”

  1. Hej!
    Ett gott avslut önskar jag dig och din prins och naturligtvis till din prinsessa också. Detta inlägg rörde mig till tårar. Det grep verkligen tag i mig. Tack för att du delade med dig.
    Jag gillade verkligen sammanfattningen av Mazlows behovstrappa. Den var en fullträff. Han verkar ha förstått den.
    Kram
    Tina

  2. Jag erkänner, bokstäver är min grej, inte siffror. Men nu är du den andra jag ser säga att det är sista decenniet på andra millenniet – hur RÄKNAR ni? Varför förstår jag inte? Det har gått 2010 år nu, hur kan det vara SISTA decenniet? *krafsar bland papiljotterna* Ni är kloka kvinnor båda som skrivit det, så uppenbarligen är det jag och siffrorna som är osams igen och jag vill förståååååååååååååååååååååå! *yl*

    Hoppas ni får en fin kväll, både du och prins, prinsessa och fluff. =)

  3. Tina: Åh, tack fina snälla söta du. ♥ Ja, han har förstått den även om han inte vet vad den kallas. *S*

    -ME-: Jag har feeeheeeeheeel…. *snyft* SJÄLVKLART är det sista dagen på FÖRSTA decenniet på det andra millenniet… HUR kunde jag tänka så uppåt väggarna klantigt? Hur? Va? :-O *tar på mig skämsmössan och tänker vara tyst en jättelång stund, minst fem minuter*

    Vi kommer garanterat få en fin kväll – du vet… Inställning är allt?😉 Men jag hade gärna firat på samma ställe som du inatt. Verkligen!

Kommentera

