Nyårslöften?

Jag brukar inte lova saker inför nya år. Så inte heller i år. Jag summerade förra året ganska väl i nån form av blogghicka som snurrade mellan bloggarna, och här hittar man det inlägget. Varför länkar jag till en gammal summering? Tja. För att jag inte ids göra den igen? För att somligt i den gäller även för 2010?

Lärde jag mig det jag önskade för 2010? Att organisera min tid bättre?

Kanske, men min tid är inte så organiserad som jag behöver. Jag måste fortsätta jobba på det, helt klart. För hårt arbete och god organisation skapar bästa förutsättningar för att klara av pluggandet, helt enkelt.

Jag önskar mig mer energi, bättre ork och uthållighet. Sista tiden har varit kämpig och med rätt många hinder på vägen, och en energiboost hade verkligen behövts för att ta sig igenom sista biten av höstterminen och vårterminen med dunder och brak.

Jag har förresten en sak i pipeline för 2011. Jag tänker bli sockerfri. Och möjligen laktosfri också, åtminstone seriöst minska laktosintaget. Det är inget ”löfte” utan ett livsmål, typ. Tror det kan bli himla bra för den här gamla kroppen, faktiskt.

Och jo, min fot ska ju bli frisk så jag kan börja promenera igen. Jag kommer snart avlida av rastlöshet, jag behöver motion och att promenera med kryckor är inte funkis tyvärr. Hur gärna jag än vill det.Jag saknar mina promenader med granntanten, jag saknar att känna hur kroppen surrar av motionen och kicken jag får av endorfinerna, lugnet i själen som motionen ger…

2011. Jag hyser inga illusioner. Det kommer inte bli ett enklare år än de tidigare varit, jag har aldrig glidit på räkmacka genom livet hittills så jag tror inte det kommer börja glida nu heller. Livet är vad man gör det till. Vad man väljer att göra eller avstå från att göra.

 

4 svar to “Nyårslöften?”

  1. Disshour Says:

    Meeen!…man kan göra val i livet som gör att man inte styr sitt eget öde i resten av det. Däremot kan man lura sig själv att man mår så bra och att allt som händer en har en mening. Då är man en livsgodtrogen idiot.
    En människa med för positiv livssyn mitt i strömmen av all skit är inte bara naiv, han är lättlurad också.
    Jag tror att det bästa är att göra sina val, ta konsekvenserna, ordna upp det så gott det går och försöka se ljuset i tunneln. Men det kanske är samma sak förresten…
    Realist? -Javisst!

  2. Disshour: Det är klart att de val man gör i livet, utifrån de förutsättningar man hade DÄR och DÅ faktiskt kan ställa till det i själva… livsvägen, om man kan kalla det så… (Du läser en blogg skriven av felvalens okrönta drottning…) Men – när man upptäckt att man är inne på en återvändsgränd så gör man bäst i att omformulera valet, för står man och gasar mot tegelmuren i botten av återvändsgränden är man bara… dum.

    Självklart kan man få konsekvenser och ärr av tidigare val, såna som man bär med sig resten av livet. Det viktiga är att fortsätta välja, fortsätta VILJA välja, right? För felvalen man gjorde påverkar ju visserligen livet, men inte i alla framtida situationer och vägskäl man hamnar inför.

    Allt som händer har inte mening, men det hjälper inte att hela tiden känna sig som ett offer heller, varken offerkofta eller martyrmössa är särskilt klädsamma plagg.

    Vad är ”för” positiv livssyn? Är det att tycka att livet, hur det än är, bitvis även är ganska bra jävla härligt? Isåfall är jag nog en naiv lättlurad idiot (- och det har jag bevisat för mig själv gång på gång också…)

    Men jag fortsätter att -välja- att leva, skratta, må gott. Även om jag har sorger och sår som jag väljer att inte visa för särskilt många. Realist – ja. Jag är också realist, det har framkommit ganska tydligt i min blogg, tror jag.

    Men jag är en realist med aptit på livet. Och jag tror fortfarande att jag kan ändra min framtid genom att välja både vägen jag går och min inställning till den. Det förflutna däremot kan ingen ändra på. Vi kan bara acceptera det och ta det med oss.

  3. Disshour Says:

    Exakt, men när man gör valen utifrån de förutsättningar man hade DÄR och DÅ så kan det bli så att man inte längre har bestämmanderätt på framtiden, right?
    Då kommer man osökt in på de positiva typerna som med en dåres envishet hävdar att de lever ett underbart liv och att alla dagar är de nya möjligheternas dag.
    Den dagen som de upptäcker att livet fortfarande suger trots deras positiva tänkande -då upptäcker de att de har haft FÖR positiv livssyn.
    Den enda man lurar då är sig själv…och statusfluktarna på Facebook.

  4. Jo, som jag sa, det kan ställa till det i livsvägen. Men bestämmanderätt har man alltid, även om somliga vägar kanske är och förblir stängda. Dvs det finns saker man inte KAN bestämma över, men så länge man lever och har ansvar för sig själv så kan man göra mer eller mindre bra val utifrån de förutsättningar som existerar. Och i de förutsättningarna som finns NU ingår ju de val man HAR gjort, och därmed blir man då begränsad.

    Men inte hindrad. Även smärtsamma val är fortfarande val, även om det i somliga fall kan innebära att behöva välja mellan pest och kolera.

    En tankenöt i det läget kan vara följande: ”Om du befinner dig på ett flygplan som störtar och syrgasmaskerna löses ut, och du har ditt lilla barn bredvid dig och du vet att inom 15 sekunder blir ni båda medvetslösa av syrebrist, vem sätter du på syrgasmasken först? Du hinner bara sätta på en syrgasmask under den tiden.”

    Vad gäller de som med en dåres envishet hävdar att livet är underbart är antingen blockerade eller korkade – för övrigt har statusraden på Facebook blivit en sorts anslagstavla/annons – det visar inte vem man är utan vad man vill vara och vilket statement man vill göra. Dessutom kan det leda till uppsägning att ha en åsikt på Facebook…

    Åsiktsfrihet existerar bara så länge man inte är dum nog att tro att man kan använda den.

Kommentera

