Vilken jäkla dag…

Det har varit one of those days.

En dag man inte vill gå upp, ens. För den går bara fel. Morgonen började på fel sida för både mig och liten prins, av vilken anledning är svårt att svara på.

När jag gick upp så klev jag snett så snart jag reste mig, som tur är så gick det bra med foten. Jag har ju inte mitt aircast på när jag sover, utan tar på det när jag vaknat. Men det var tillräckligt nära ögat för att jag skulle bli skraj. Foten är inte stabil än, för övrigt. Det känner jag när jag är utan pjäxan.

Jag har sovit dåligt en period igen. Det är lättare att svara på varför. Orsaken är bristande motion och frisk luft och stress och krav från skolan. Ekonomin spelar också in, förstås. Hade jag kunnat motionera så hade jag hanterat det bättre. (Stressen minskar med raska promenader.)

Prinsen har inte varit pigg sen han kom hem från pappa. Hans mage har varit kass och hans aptit obefintlig och han har varit tröttare än vanligt. Men jag tror han har vilat för mycket, fått för lite stimulans och varit för lite utomhus. För idag har han varit en liten Gremlin, trots att han inte blev matad efter midnatt…

Playstation var inget kul, tv’n dög inte och det fanns inga bra spel på datorn och legot var tråkigt och leksakerna trista och rita var barnsligt och böcker ville han inte läsa. Ut ville han inte gå för det fanns ingen ute och fick han inte ringa till kompisen i huset bredvid så ville han inte heller gå dit och knacka på. Och att allt bara var trist och tråkigt och uruselt var förstås mammans fel.

Och mamman… med dålig sömn, stressad pga skolan och med en värk i kroppen som inte var av denna världen (pga snedbelastning, kryck-gående, dålig sömn, fibrovärk osv…) hade ett flertal sms och missade samtal på telefonen, ett par av dem från sessan.

Som blivit kräksjuk och behövde nån som hämtade hunden för hon spydde var femte minut och hade inte fått en blund på hela natten. Och hon behövde ha hemhandlat lite nödvändigheter dessutom.

Prinsen ville INTE följa med när vi väl var klara att gå dit, så elaka mamman körde helt sonika ut honom till en kompis och sa: ”Var ute i snön. Solen skiner. Dörren är låst men du vet var jag finns.”

Sen blev där faktiskt lite skolarbete gjort. Ganska mycket, ärligt talat. Två hela sidor med riktigt bra text, artikelsökning inklusive sökord, citat och diskussion som höll ihop resonemanget mellan det vi redan gjort. Jag skrev i ett lokalt dokument på datorn, för google doc’s som vi jobbar i var lite halvhackigt. Jag brukar kopiera ner i doc’s det jag gjort när jag lämnar datorn.

Sen kom det in tre killar på åtta år och skulle leka. Samtidigt jackade min pluggkompis in och vi skulle ha skype-möte. Hon hade strul med skype och jag väntade en lång stund. Sen skulle jag skicka det jag gjort som jag var så glad att jag fått ihop eftersom vi är tidspressade.

Då kraschar open office. När jag ska stänga av programmet kraschar datorn. Jag får blåskärm och datorn botar om. Startar efter scandisk i felsäkert läge. Jag gör en virussökning i felsäkert och får blåskärm igen och det autobotar om igen.

Jag kör hem prinsens kompisar, det börjar bli kväll och mat ska lagas igen. Prinsen får ett utbrott över hur orättvist livet är och hur oförstående och grym jag är som kör hem hans kompisar när han äntligen leker med nån… Medan datorn kör en scandisk igen och startar i felsäkert. Stress, någon?

Jag lagar mat, rastar hund och får bli skarp i rösten och med stränga ögon och rynka i pannan säga åt prinsen att sluta tramsa när han ska klä av sig och gå in i duschen. Han vill inte duscha, det är onödigt, tråkigt och jobbigt. Det är ingen snäll mamma som tvingar sitt barn att duscha.

Jag blev ingen snäll mamma, utan jag blev en mamma med arg röst och försvunnet tålamod eftersom liten prins vägrade gå in i duschkabinen. Och jag hatar att bli en arg sträng mamma men ibland behövs det. Testar man gränser får man upptäcka var de finns.

Och medan prinsen duschade försökte jag få min stationära dator att fungera. Medan jag startade laptopen som backup. När en prins var ren och naglarna klippta och tänderna borstade (Hur elakt ÄR det inte att tvingas klippa naglar och borsta tänder på en skala?) skulle han sova. Givetvis kunde han inte somna, trots läst saga och småprat om dagen och kramar och pussar.

Så här sitter jag. En dagjävel helt i onödan, med en stationär dator som strejkar och en laptop som är långsam och en unge som inte vill sova och en hund som tror han ska få gå hem så fort nån kommer i trapphuset.

Jag blir nog tvungen göra en systemåterställning med följden att det jag gjort de senaste dagarna förevigt kommer vara borta då jag inte backat upp det på google doc’s eller på min externa hårddisk. Kul. Och jag måste göra om allt jobb jag lagt ner, inklusive sökningar och formuleringar. När min hjärna också är trött. När köket måste fixas och en mugg té inte skulle vara dumt alls.

Idag vill jag bara säga: ”Jag orkar inte. Jag ger upp.”

Imorgon är en annan dag.

(Och jag behöver en kram. Från någon med starka armar, mjuk röst och intensiv blick.)

En av mina vänner fattas mig. Vi hörs alltför sällan. Livet, sådant det nu är, kommer mellan. Men jag finns där, i tanken.

6 svar to “Vilken jäkla dag…”

  1. Styrkekramar ❤

  2. EnAnnanGranne Says:

    E du säker på att en sys-återställning raderar filer som du skapat? Tror den bara meckar systemfilerna rätt. Men jag kan ha fel. Ska kolla runt lite.
    Be cool 🙂

  3. EnAnnanGranne Says:

    Om man får tro Pyttemjuk så är det ingen fara:
    ”Med hjälp av Systemåterställning kan du återställa datorns systemfiler till en tidigare tidpunkt. Det är ett sätt att ångra de systemändringar som gjorts på datorn utan att de privata filerna påverkas, till exempel e‑post, dokument eller foton.”
    Det låter ganska hoppfullt… 😉

  4. dysnomias Says:

    Jag tror också att de personliga filerna förblir orörda, det är bara systemfilerna som påverkas. Vågar ju inte lova, såklart.. Men texten här ovan styrker min teori!

    F.ö; Vilken pissedag! 😦 Idag är en ny dag!!

  5. dysnomias Says:

    Från Microsofts sida:

    Vilka filtyper ändras vid en systemåterställning?
    En systemåterställning påverkar inställningar i Windows-systemfiler, -program och -registret. Den kan även göra ändringar i skript, kommandofiler och andra typer av körbara filer på datorn.

    Obs!

    Systemåterställning påverkar inte privata filer som e-post, dokument eller foton, vilket innebär att verktyget inte kan användas för att återställa en borttagen fil. Om du har säkerhetskopierat dina filer kan du återställa dem från en säkerhetskopia.

  6. Tina: Tack! ♥

    GS och Dys: Jag är inne. Och letar i tempfilerna för OO kunde inte återskapa dokumenten som var öppna (Totalt två st) och osparade.

    Men frågan är om det inte går snabbare att göra om än leta i tempfilerna…

Kommentera

