Mammografi.

Det har jag varit på idag. För första gången.

Jag har blivit kallad några gånger men lämnat återbud av olika anledningar men den här gången kände jag att jag var tvungen att gå – det är viktigt att kolla statusen på behagen… Eftersom skolan inte börjar förrän imorgon och det var stängt på fritids och prinsens pappa inte kunde hämta förrän efter jobbet så fick liten prins följa med.

Han är åtta år och har upptäckt att tjejer har tuttar. Så även mammor. Så när jag förklarade vad jag skulle göra på sjukhuset höll han på att dö. Av skratt. Pinsamhet. Och fniss. Fascination. GÖR man såna saker med TUTTAR?

(Jag berättade att man stoppar in tuttarna i en tutt-kläm-maskin som lyser igenom tuttarna efter sånt som inte ska vara där, som knölar och så. Och att det är bra att upptäcka såna knölar tidigt.)

Bröstcancerfonden och rosa bandet visste han vad det var. Och att man måste skära bort tuttarna om man har knölar i dem.

När vi kom in i väntrummet så blev det ytterligare fnissanfall för det satt ju TANTER därinne. Och prinsen visste minsann att de också skulle klämma tuttarna i tuttklämmaskinen.

Fast han frågade inte.

Men när det kom in en farbror i väntrummet fick prinsen stora ögon. Vad gjorde han DÄR? Prinsen teaterviskade, inte direkt diskret: ”Men mamma, vad gör HAN här?” Nej, att en farbror skulle klämma tuttarna var mer än prinsen kunde hantera.

Det skulle han inte heller. Det var gemensamt väntrum för aortascreeningen, men hur förklarar man det för en åttaåring? Jag försökte iaf.

När det blev min tur så ville prinsen gå in först. Han måste ju kolla på tuttklämmaskinen. Hur såna konstiga saker ser ut. Tanterna i väntrummet hade förklarat att det inte alls gör ont, för prinsen hade frågat. Klämma tuttarna LÅTER ju ont, och jag kunde inte svara så därför frågade han de andra tanterna i väntrummet.

De förklarade att maskinen var ny och inte alls behövde klämma så mycket som den gamla. Så när han inspekterade maskinen sa han till sköterskan som skötte den att ”jaha, är den NY eller? Så det inte klämmer så hårt?” Hon bekräftade. Visade var man la bröstet.

Men sen fick prinsen gå ut och vänta. Somligt vill mammor göra själv.

När vi var klara så tjuvsmakade vi varsin semla i sjukhuscafeterian. Det passerar många underliga människor på de 15 minuter det tar att käka en semla och dricka en kaffe eller läsk, kan jag säga.

Och att se på dem genom en åttaårings ögon är… underhållande.

Om han bara inte pratat fullt så högt?

4 svar to “Mammografi.”

  1. Hehe, har du inte heller hittat avstängningsknappen för autoprat-funktionen?

    Kram Åse

  2. Christopher Says:

    Nu gör du oss besvikna: Var finns YouTubelänken till prinsens ljudliga kommentarer…?😉

  3. *asg* Sista kommentaren där var ljuvlig, jag brast ut i gapskratt. Och jag håller med Christopher, VAR ÄR LÄNKEN??? *rotflmao*

  4. Åse: Tror den årsmodellen kom utan sån knapp? =)

    Christopher: Haha, you wish!

    -ME-: Sånt upplevs bäst på plats. Eller kanske inte. =D

Kommentera

