Lördagsro…

Idag är en slö dag. Väldigt slö dag. Jag vaknade vid sextiden med migrän, så jag tog ett par tabletter och återgick till sängen för att sova bort eländet.

Vid ett gick jag upp… hade missade samtal och ett gäng sms på luren. Svarade så gott jag kunde och fyllde på medicinen i systemet och kände efter…

Nu, några timmar senare, börjar det bli bättre. Jag har återvänt från ”andra sidan” och ungefär som när man är riktigt bakis, så är man sugen på cola och pizza… salt, fett, socker…

Kanske. Senare.

För övrigt så har vargjakten startat idag. Nu tror jag inte att det hjälper att delta i en av de många grupperna som cirkulerat på facebook, faktiskt… Men för vad det är värt så är jag mot licensjakt på varg. Definitivt.

Jag begriper verkligen inte hur 200 vargar kan vara ett så stort problem i ett såpass stort och glest befolkat land som Sverige faktiskt är. Jag kan bara säga att varghatarlobbyn verkligen lyckats. Jag tycker att man borde se över vildsvinsstammen istället, den ökar lavinartat och ställer till verkliga problem.

Men vildsvin är bytesdjur och konkurrerar inte om viltet som vargen kan tänkas göra…

Jag tror att det bara är en tidsfråga innan någon blir allvarligt skadad av ett vildsvin, då de lever närmare och närmare oss, går in i trädgårdar och bökar sönder gräsmattor. Att stå mellan 200 kg pansargris med dolkar i käften och hennes kultingar, tex, är ingen idealsituation…

Om det händer, vill jägarna då skjuta bort alla vildsvin i Sverige? På samma vis som de vill utrota vargen? (Det enda trovärdigt dokumenterade tillfälle hittills, då varg dödat människor i Sverige, skedde i Gysinge 1821, och det var en varg som tidigare hållits i fångenskap och sedan släppts ut i skogen, utan att någonsin ha lärt sig att jaga. Källa: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/farlig/)

För några år sedan dödades en kvinna av en älg i en grannkommun här… Men inte skjuter man av alla älgar för den sakens skull? Jägare skjuter varandra (och hästar och skidåkare osv) men ändå tar vi inte vapnen ifrån alla jägare fördet?

Nej. Argumenten håller inte. Alls.

Och nej, jag är inte nån vargkramare i rosenrött, heller. Jag är naturmupp. Av ohejdad vana. Jag skulle vara rädd i skogen i Dalarna, Värmland och norrut om jag stötte på färska spår. Av björn, vill säga. Inte av varg.

För övrigt… Så är jag less på aircast och kryckor nu. Jag vill inte längre.

 

4 svar to “Lördagsro…”

  1. Jag minns inte var jag läste det, men det tycks bara vara i Sverige och Finland jägarna är så på hugget när det gäller varg. Anledningen skulle vara att Jägarna här jagar med fria hundar. Hundar som förutom att vara verktyg i jakt också är sällskapsdjur. Och när hund möter varg så dör hund, därav hatet.
    Jägarnas argument att det inte finns byte nog för varg i Sverige är nog bland det mest korkade jag hört. Vargarna kan ju äta alla förbannade fasaner och vildsvin.

  2. Jag tror det, i mångt och mycket, handlar om troféjakt. Det är coolare (??) att ha fält en varg än en vild gris..

  3. Affe: Det funkar ju att jaga med hund i alla andra länder, imo är det bara ett svepskäl till att få hata varg… Tyvärr tror jag det blir en hel del SGT i samband med vargjakten.

    U: Ja. Det tror jag med. Det och instinktiv ”jägarkonkurrens”. Varghatet är djupt rotat hos många jägare.

  4. SGT är bara förnamnet, speciellt ju längre norrut du kommer.

Kommentera

