Kraschade planer?

Jag vet… att det egentligen inte är hela världen.

Att få tillbringa ytterligare sex veckor med aircast och kryckor.

Jag vet… att jag egentligen ska se vad jag har – inte vad jag saknar.

Att kunna se, höra, känna, gå, leva i ett eget hem. I trygghet och med moderniteter.

Jag vet… att det går fler tåg, kommer fler bussar, alltid finns fler tillfällen.

Att åka iväg, träffa vänner och ha roligt. Kanske något mer, nåt… riktigt välbehövligt… Jag såg fram emot att åka till Stockholm nästa vecka för att få vara bara jag efter en lång och jobbig höst… Kanske få bli lite ompysslad dessutom.

Jag vet att inget hindrar det – egentligen. Jag kan säga ”fuck aircast, fuck kryckor” och åka ändå. Ta fram lite jävlar anamma, lite spirit, lite gnista, lite finländsk sisu.

Men luften gick liksom ur mig.

Är jag jävligt gnällig som tycker lite synd om mig själv? Jag hann liksom inte med det mitt i alltihop. Jag hann knappt få besked av läkaren att jag måste gå sex veckor till med aircast innan sessans värld kraschade och jag fick försöka lösa uppkommen kris med fluffhunden. Vara den starka, trygga. Som kan och vet allt.

Jag hann heller inte med det när prinsen ramlade in och behövde ha mat, läxläsning, pyssel, styrning och omtanke. Jag hann inte med, jag VILLE inte stanna upp och lyssna, känna och tänka efter förrän prinsen sov… Och då försökte jag stänga ute tankarna med hjälp av ett telefonsamtal och senare en ljudbok.

När jag stängde av ljudboken… när jag försökte förhindra tankarna på självömkan att dyka upp – så ringde telefonen igen. Och för att inte visa mig liten, ledsen och svag då, så var jag konkret, konstruktiv och kyligt objektiv. (Och försökte prata om det logiska, det kloka, det resonabla.)

Men sen. När tystnaden lagt sig.

Då. Nu.

Känner jag en gnutta självömkan.

Faktiskt.

4 svar to “Kraschade planer?”

  1. Det har du helt rätt till att känna ”det är synd om mig”. Man måste få göra det ibland…

    Massor av kramar till dig vännen

    // Tina

  2. Christopher Says:

    Känns som om det är du som är den som behöver litet ompyssling just nu? Alla kan behöva det litet nu och då!

  3. Tina: Tack. Det har gått över nu.🙂

    Christopher: Det hade inte varit dumt, nej. Men du vet, ”best laid plans of mice and men…”

Kommentera

