Härliga helg?

Idag var planen att ta oss ut och införskaffa sånt som är trasigt… Som tex nya vinterkläder till en prins, inklusive handskar. Och ryggsäck. Han har kommit hem blöt och han har from tors/fre -stora- hål i sina fleecegalonbyxor som varit de enda som funkat i detta jävelväder vi haft.

(Jag avskyr regn och plusgrader när det kunde fått vara vinter och snö!)

De har en isbana/iskana på skolgården som ”ätit upp” knän och bak på byxorna och framsidan på jackan. Och handskarna som kostade 250 jävla kronor före jul. Så jag ringde först runt till olika ställen men alla hade utsålt på ungefär allting utom intersport, de hade ETT par byxor kvar för 350:- som inte passade, de hade inte resår eller snö/slask/grus-lås i benen. Ett måste.

Vi tog oss till Ica Maxi. (Det är inte kul att ta buss till stan först, 24:- och sen till Ica Maxi för lika mycket, och sen hem för ytterligare samma peng.)  Jag avskyr dessutom att handla, det är ungefär det värsta jag vet.

För övrigt var vi och kollade på skor och mobiltelefon till sessan, hon behöver båda men vi hittade inget hon tyckte om eller hade råd med. (Nån som har en bra SE w995i skräpandes, helst olåst eller bunden till telia?) Varken jag eller sessan är ett fan av alla dessa smartphones, även om hon kunde tänka sig en Iphone, troligen mest för att den är så populär…

”Alla” har en Iphone eller android. Jäkla svenssonpryl, något för den som vill likriktas, försvinna i mängden och vara som alla andra.

Iaf. På Ica Maxi fanns det ett allväderställ som jag utifrån reklamen avfärdat som ytterligare ett fleecegalonställ och det kändes inte som att jag ville lägga pengar på nåt som skulle gå sönder fort på en iskana på skolgården.

Men det var fel. Det var snygga funktionsställ istället, vattenmotståndskraftiga och rejäla. Andasfunktion. I klargrönt, chockrosa och svart. Givetvis var de svarta ställen slut så prinsen fick ett klargrönt. (Han lär synas iaf?) Ny ryggsäck blev det också då hans båda ryggsäckar är trasiga bortom reparation, men handskar hittade vi inga.

Nu inleds testfas 1A. Det finns nog ingen tuffare testmiljö och testpersoner än lågstadieungar på en skolgård?

Jag kvider varje gång jag ”tvingas” handla saker som behövs, även om jag är väl bekant med faktumet att barn kostar. Det är inte roligt ändå. Att säga ”Nej, vi ska -inte- köpa nån sån idag, vi köper bara det vi behöver.” Alltid.

Alltid detta jävla behöver istället för nån gång ett litet ynka vill ha.

Nå. Vi kom hem. Och direkt vi kom hem landade det en översovarkompis. Grannungen som sov över hos oss för nån månad sen,  första gången i sitt liv han sov borta, ville prova att sova över igen. Jag borde sagt ”ja, men då får ni göra det hos honom” istället. Men nä, snällmamman sa ”självklart” och jag är glad att liten prins har kompisar som sover över. Det är en del av att vara liten.

Grabbarna hade vrålmys med pommes och grillkorv (det är SÅ enkelt med småpojkar) och sen godis och popcorn och film och lite PS2. Vi struntade fullständigt i melodifestivalsdeltävlingen. Jag kunde inte bry mig mindre, tror jag.

Det skrattades när det var läggdags, det var länge sen jag hörde mitt älskade barn skratta så från tårna… så han kiknade. Det är ljuvaste musik för mammaöron, jag lovar, och kompis A som sover över låter ungefär som Tommy i Pippi-filmerna när han skrattar, det är ett oerhört smittande skratt.

Älskade barn. En gammal mamma kan bli tårögd för mindre.

Det är lördag och allt är väl.

Lugnet har lagt sig och jag är vaken.

3 svar to “Härliga helg?”

  1. Varför skall ni köpa sånt som är trasigt, är det inte bättre att köpa sånt som är helt ;-)?

    Skönt att ni hittade det ni behövde och till ett överkomligt pris dessutom men jag förstår fortfarande inte varför de inte gör barnkläder som håller. Eller så gör jag det för hade de gjort det så hade de ju inte fått sålt lika mycket.

    Kram Åse

  2. Ibland är det skönt att bara kunna säga ”Okej” när barnen ber om något.
    Speciellt när de ställer frågan men liksom redan vet svaret, då har man chansen att skämma bort dem en sekund.
    Ja, man får skämma bort barn. Ibland.
    Det gör gott för er båda tror jag.

  3. Åse: Hehe! Jo, jag provade det. Nu hoppas vi det håller också. Och jag har samma fundering, men svaret är nog rätt givet, vi har båda kommit fram till samma…

    Disshour: Ja, ibland när de inte väntar sig något och man säger ”okej”… Den förvånade blicken och det breda leendet är guld värt. Ungefär som den gången när han frågade om han fick smaka en nybakad bulle och jag sa ”Nej.” Han tittade tvivlande på mig och sa ”Du är ironisk, va?” och jag sa ”Nej, det är jag inte. Du får inte ta en bulle. Du får ta så många du vill, ät dig mätt.”

    Det leendet och blicken och hans känsla när han började mula in värmer ännu. ♥ (Han orkade bara fem stycken men jag ska nog köra det upplägget flera gånger.)

Kommentera

