Existens…

Vi ska läsa filosofi så ögonen blöder inför ett examinerande seminarie nästa vecka.

Det gör vi. Eller, iaf jag. Så gott jag kan utan en Samsung Galaxy Tab. Det hade gått mycket lättare MED en, jag är helt övertygad om det.

Det jag läser är dels basics i en bok som heter ”whats this thing called science” och den är på engelska. Dels läser jag om existensialism och fenomenologi.

Det jag kan säga hittills är att existens är fan så mycket mer intressant än existensialism. Iaf när man måste göra det senare och hellre vill göra det förra.

Nej, jag vantrivs inte med att läsa filosofi, jag tycker egentligen det är roligt. Men att läsa e-böcker på engelska på en laptop gör att mitt fokus sviktar emellanåt.

Jag blir trött i ögonen och det är som om jag får automatiska gäspattacker. (Det är inte enklare på en stationär dator heller.)

Ibland önskar jag att livet var lite mer som i Matrix, att man hade en usb-port i nacken där man kunde uppdatera sig med aktuell kunskap.

Var är Morpheus när man behöver honom?

Om någon undrar vad jag fördriver min existens med, när jag inte läser om existensialism, så kan jag berätta: Det är enna olika. Ibland försöker jag vara vitsig på facebook. Ibland på diverse kommunikationsmedia. Ibland följer jag med en dotter till frissan. Ibland lagar jag mat eller plockar i och ur diskmaskinen.

Eller går promenad med granntanten. Eller fikar hos grannen. (Ja, granntanten och jag gick en kort sväng idag, runt kvarteret.) OJ vad jag behövde det! Jag håller långsamt på att förlora förståndet genom att vara fängslad till lägenheten med aircastfotbojan.

Påtvingad passivitet utan möjlighet till motion och endorfinstimulans är oerhört påfrestande. Det gör mig ledsen, håglös och deppig. Min hjärna behöver motion. Fysisk motion.

Min kropp behöver en kram… (av starka armar…)

Förresten, på tal om att fördriva tiden med existens:

Har ni förresten sett att det nu finns bilder av solens baksida?

(Procrastination. I knows it.)

Kommentera

