Tisdagsj***l…

Det är tisdag, det säger allt om dagens tillstånd. Jag gillar inte tisdagar. Dessutom är jag hormonell och har känslan av att inget kommer ordna sig nånsin. Det är syndast om mig i hela världen.

Liten prins vaknade idag och hade ont överallt. I huvudet, halsen, benen, kroppen. Fanns inte ett ställe han inte hade ont, tror jag. Han ville vara hemma idag med, men eftersom han lät pigg och var helt ovarm överallt och kändes mest skoltrött, så var det inte stanna-hemma-läge.

Så jag drog honom intill mig. Pussade i nacken. Låtsades känna på hela kroppen, killade i knävecken. Han var svårflörtad, men sen… kunde han inte låta bli att fnittra. Då kom den magiska handen fram och han dök under täcket, skrikande av skratt. Tills han bad om nåd.

Då blev den magiska handen plötsligt en superhjältehand, som kände försiktigt över hela kroppen och hittade… hjärtat. Över hjärtat höll jag min hand och sa att nu… kommer det en stråle med guld ner från handen genom hela kroppen… och jag pratade ner den där guldstrålen från hjärtat till tårna, till fingertopparna, till magen, till huvudet. Liten prins sa ”det är helt VARMT det där guldet, mamma!” och jag sa att ja… smält guld ÄR varmt. Och smält guld botar sjuka kroppar och gör kroppen pigg och sprattlig och hungrig som en varg.

Det stämde, tyckte liten prins som blev guldhjälten och rusade in på toan för att ”tömma ut lite av det där guldet”. (Han har en skön humor, den ungen.)

Sen behövde förstås guldhjälten fylla på med frukost och han fick macka med prickig korv och yoghurt. En bit av hjärtedagstårtan. Det får man när man är guldhjälte. Efter det var det inga problem att gå till skolan, han stängde av tv’n exakt kvart i åtta, klädde på sig och borstade tänder, tvättade fejset och vattenkammade skallen och stod klar att ta på sig stövlar fem i åtta. Älskade ungen min. Nya handskar på och han var FIN, rött är en fin färg tycker han. Och alldeles nya, det är LYX att ha nya handskar. ♥

Jag… pluggar. Är omotiverad och ganska frustrerad. Instruktionerna är otydliga, uppgiften oklar och frågorna som vi skulle ha fått att läsa in oss på redan igår har ännu inte kommit, och då är det lunch dagen före examinationen. Sjysst, verkligen. Men jag ska läsa in de fyra frågor jag ställt, ha utförliga diskussionsunderlag och förberedda svar på dem och hoppas att det räcker, jag kan inte göra mer än mitt bästa.

Och helgen som kommer… Är vi friska och krya då så ska jag ägna lördagen åt min lilla prins som fått stå åt sidan för skolarbete så mycket nu sen i julas. Jag funderar på att ta bussen/tåget till Kalmar och försöka hitta Leos lekland. Låta honom leka sig trött och hungrig. Gå på MacDonalds och köpa två Happy Meal bara för att ge honom leksaken i mitt också. Låta honom äta glass till han inte vill ha mera glass. Gå in på en leksaksaffär och se honom gå där och önska… hitta nåt fint. Vilja ha det. Se honom fråga, med den där vissheten som fattiga barn har, att veta att han inte får men inte kan låta bli att fråga om ändå… och då ska jag säga ”ja, du får den.” (♥)

På lördag ska vi ha en fin dag. Jag och liten prins. Han förtjänar det och vi behöver det.

När han kommer hem från skolan idag ska vi städa hans akvarium, han ville vara med om det. Vi ska göra det fint och han ska få sista biten av hjärtedagstårtan efter mellanmålet.

Liten prinsunge. Barnvecka är normvecka, det är då livet är som det ska.

2 svar to “Tisdagsj***l…”

  1. ❤❤ – ett till Er var

  2. U: ♥♥ till er också!

Kommentera

