J***la söndagsblues…

Den drabbade oss vid lunch. Söndagsbluesen. När vi hade byggt lego och haft en lugn, skön förmiddag. Då börjar liten prins få ett uselt humör trots att vi planerat att baka bullar och göra i ordning hans rum. (Möblera om och ta bort en gammal hylla och röja lite). HAN skulle minsann inte göra om i nåt jäkla rum. HAN skulle minsann inte baka några jäkla bullar.

När jag kramade honom och frågade varför han var så arg så började han gråta. Han ville vara hemma hos mig på sportlovet. Hela lovet, inte bara två dagar som jag fått låna av pappan.

Jag måste ta tag i det här. Det går i perioder och nu är han inne i en sån period. Vi mötte hans fröken på ica häromdagen och då sa han samma sak, att han ville vara hos mamma på sportlovet och att ” barn borde få bestämma sånt själva.” Fröken blev lite ställd och jag slätade över med nåt banalt.

Det är dags att fundera på hur jag ska ta upp det, för det lär inte gå lätt, smidigt och enkelt med liten prins’ bästa för ögonen. Även om jag önskar att det kunde vara så. Och ja, hade det varit tvärtom så att liten prins hade haft ett större behov av sin pappa just nu, så hade jag fått (och kunnat) ta ställning till det. Men så är inte fallet, även om det kanske kommer senare, med högre ålder.

Det viktiga är att se till barnets bästa, inte till sin egen ” rätt” till barnet. (Det är barnen som har rätt till sina föräldrar, inte tvärtom… Även om alla barn har -behov- av båda sina föräldrar.)

Men tills dess… Så har vi söndagsblues.

Och vi ska baka kanelbullar och göra i ordning ett rum.

Kommentera

