Måndag i drömfabriken…

Jag tror jag behöver semester. Pau reidit.

Idag har jag umgåtts med en tenta som inte vill skriva sig själv. Tycker det är lite ogint av den faktiskt. Jag menar, jag har ju gjort en hel del grundarbete så nu får den väl bara lägga ihop sig?

Funkar det inte så?

Nä. Inte mycket.

I vilket fall som helst så tog jag och smet ifrån alltihop, bara sådär. Wild and crazy, liksom. Jag hängde med en granne till stan och käkade lunch. Sushi och thaibuffé. Det var i ren trots, kan jag säga. Jag trotsade både deadline och plånbok för -self- och det är inte så vanligt.

Nu var inte sushin lika god som den var sist jag var där och åt, men den var okej. Den var måndagsokej.

Men inte blev tentan snabbare skriven när jag kom hem, jag väntar på flow och medan jag väntar på det så snickrar jag lite här, lite där. En formulering, en idé, en stolpe, ett citat. I taget.

Och under tiden snurrar det begrepp och fraser i huvudet. Induktion, falsifikation, hypoteser, ad hoc, Lakatos rationalism och Kuhn’s paradigm. Popper och Feyerabend. Hur kan vi veta något, kan vi öht veta något och finns det någon sanning och vad är verkligheten?

(Att tentan inte skriver sig själv kanske är lite mer begripligt nu?)

Jag behöver semester. Det sa jag, va? Semester på ett ställe där det är varmt och drinkarna är goda. Typ Las Palmas. Jag är inte svår på det viset.

Anything goes.

Snart är det tisdag.

Kommentera

