Fredag… hela dagen?

Sömnbrist, trötthet… Who cares, det är ju fredag!

Igår räknade jag ut att jag sovit 11,5 timme. På fyra nätter. Nu är jag iaf uppe i 16. Det är ju bättre. Jag ska försöka ta igen det i helgen, något så när iaf.

Liten prins har hamnat i ett stim. Av nån sorts ordningssamhet. Han är duktig på att duka av bordet, plocka undan efter sig, lägga kläder i tvätten och sånt. Sånt som man hela tiden påminner om… Jag sa det till honom igår, vi satt och fikade med en grannfamilj och prinsen dukade av och säger: ”Man ska plocka undan efter sig och göra fint.” Jag sa ”Ja, du är jätteduktig på det, vem har lärt dig att städa så fint? Är det kanske pappa, för han är bra på att städa vet jag.”

Prinsungen svarar: ”Nähedu, det är det faktiskt DU som gjort!” Och blängde på mig som om det var den mest betungande arbetsuppgiften på norra halvklotet.

Jag kunde inte låta bli att skratta åt honom. Inte så han såg, förstås. Men det är ovant att inte behöva påminna honom. Samma sak på morgnarna – istället för att be honom hålla koll på klockan, äta upp och klä på sig så är han klar i god tid, borstar tänder och gör sig i ordning utan att jag behöver säga till.

Undrar hur länge det håller i sig?

Idag var han färdig med 15 minuter tillgodo så han startade sin dator. Jag sa att han måste stänga av utan att bli sur när klockan var fem i åtta. Gjorde han inte det så skulle han inte få spela före skolan. Han: ”Du ska få se!” och jag tänkte i mitt stilla sinne att det var bäddat för en konflikt.

Men i den uppdaterade versionen Prins 8.0 så är tydligen utbrottsbuggen fixad, fem i åtta stängde han av datorn och gick och borstade tänderna. Jag måste nog skaffa gummiband till hakan, jag tappar den rätt ofta nu. På ett positivt sätt. Förstås.

Lilla prins håller på att bli stor.

(Det märks också på att han sjunger på låtar som mamman inte hört – och han är så söt när han sitter och sjunger)

Kommentera

